Etusivu » Uutiset
Uutiset / 12.07.2018 08:28

Kauhajoella uusi taksilaki ei näy asiakkaalle

Kauhajoella taksit tulevat ja menevät entiseen tyyliin. Tommi Nätkinniemi ja muut paikkakunnan taksarit ehtivät piipahtaa ajojen välillä myös taksiasemalla.

Erja Pekkala, teksti ja kuva

Taksilaki uudistui heinäkuun alussa, mutta Kauhajoen katukuvassa ei uusia taksiyrittäjiä ole näkynyt.

– Me olemme jatkaneet kaikki samalla tavalla, kuin ennenkin. Hinnat ovat myös samat. Nähtäväksi jää, tuleeko markkinoille huijareita. Se huomataan nopeasti, jos ravintoloiden edustalla alkaa olla outoja autoja parkissa ottamassa ihmisiä kyytiinsä. Rekisterinumeron perusteella voimme nopeasti tarkistaa, onko kyseessä luvallinen kuljettaja. Jos ei ole, sitten otetaan viranomaisiin yhteyttä, kertoo kauhajokinen taksari Tommi Nätkinniemi.

Vaikka pakollinen päivystys poistui lainmuutoksen myötä, saa Kauhajoella edelleen kyydin öisin ja pyhisin.

– Pidimme kokouksen ja päätimme, että asiat pysyvät ennallaan. Toki kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Päivystyksiä tehdään, vaikka kassaan tulee nolla euroa. Tämä on kuitenkin asiakaspalvelua, eikä silloin nukuta omassa sängyssä joka yö.

Puheluruuhka

Kela-kyytien ongelmista uutisoitiin menneellä viikolla laajasti. Ongelmia on ollut kyytien saatavuudessa, sekä tolkuttoman pitkissä odotusajoissa.

– Kela-kyytien numero ruuhkautui ja kyytitilauksia tuli myöhässä. Osaksi ruuhka johtui siitä, että asiakkaat soittivat numeroon turhia varmistuspuheluja, Nätkinniemi totesi.

Kuljettajien näkökulmasta vanhat rutiinit ovat muuttuneet jonkin verran ja kuskeille ei enää illalla toimiteta aamun kyytivarauksia.

– Ennakkolistasta näki, onko varattu kyytiä heti aamusta. Aamuun pystyi varautumaan henkisesti ja tiesi ennakkoon, voiko nukkua pidempään, jos on ollut yöllä ajossa. Asiakas ei Kauhajoella huomaa lain muutosta muuten, kuin taksikeskukseen jonottamalla. Tavallinen taksiasiakas voi edelleen soittaa taksiaseman numeroon tai suoraan kuljettajille.

Ongelmia

Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä on kilpailuttanut ennen taksilain voimaan astumista vaikeavammaisten kuljetuspalvelua koskevat matkat ja kaikki sopimukset on jo tehty. Kilpailutuksessa on kuljettajille ja autoille asetettu tietyt kriteerit.

– Kelan ongelmat koskivat vaikeavammaisten kuljetuspalvelua sitä kautta, että samat ihmiset vastaavat keskuksessa puheluihin, vaikka numerot ovat molemmilla omat. Kela vaihtoi samaan aikaan myös ohjelmiaan ja taksin tilausnumerosta tiedotettiin huonosti, kertoo sosiaalipalvelujohtaja Esko Kiviniitty.

Lue aiheesta enemmän 11.7.2018 ilmestyneestä Kauhajoki-lehdestä!

Pääkirjoitus / 30.01.2019 18:43

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira määräsi Esperi Care Oy:n omistaman ja Kristiinankaupungissa sijaitsevan hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeytettäväksi viime viikon torstaina. Valviran mukaan puutteita oli muun muassa henkilöstön riittävyydessä, perushoidossa ja -hoivassa sekä lääkehoidossa. Myös muista yrityksen yksiköistä on tullut esiin ongelmia.

Lue lisää »
Blogi / 20.02.2019 11:22

Nykyajan elämänmenoa seuratessa tuntuu usein siltä, että arvojen, periaatteiden ja uskollisuuden arvostus on yhteiskunnassa heikentynyt. Arvoista puhutaan esimerkiksi politiikassa paljon, mutta ne otetaan esille vasta sitten, kun joku kriisi tai ongelmatilanne tulee eteen. Hyvä esimerkki tästä on vanhusten hoitoa ja hoivaa koskeneet Esperi Care- ja Attendo-tapaukset. Tähän saakka näissä tapauksissa ainoat arvot tai arvovalinnat ovat koskeneet taloutta, kustannustehokkuutta ja halpaa hintaa.

Lue lisää »