Kaksi loukkaantui vakavasti ja yksi lievästi kantatien nokkakolarissa
Liikenneonnettomuus katkaisi kantatien
Eläkeläisten terveyspalveluja ei saa romuttaa haja-asutusalueilla
Janne Mäki-Tarkka selätti sisukkaasti ruotsin kielen
Hyvinvointialue käynnistää tänään yhteistoimintaneuvottelut
Pyöräilijä jäi auton alle Puistotiellä - paikalle lääkärikopterikin
Kauhajokinen siirsi rahaa "pankkitilittömälle" - vankeutta rahanpesusta
Hälytysajoneuvot ja pelastushelikopteri maanantai-iltana Kauhajoella
Yrittäjäjuhlassa palkittiin Vuoden yrittäjät ja nuori yrittäjä
Mies kadonnut Kauhajoella
Asiakaspalvelu on kadonnut numeroiden ja verkon taakse
Suomessa on tätä nykyä tehty asiakasneuvojan ja -palvelijan sekä asiantuntijoiden tavoittaminen mahdollisimman hankalaksi. Jos sinulla on asiaa valtion virastoon tai viranomaiselle, pankkiin tai ison yrityksen asiakaspalveluun, on harvinaista, että saisit murheesi hoidettua minuutissa tai kahdessa ihmisen kanssa.
Kun enää ei ole käytössä käteviä puhelinluetteloita, sinun pitää puhelimella tai tietokoneella googlailla kyseisen tahon verkkosivut tai yhteystiedot, jos ne eivät ole selkärangassa. Tämän jälkeen verkkosivulla sinua tervehtii chat-robotti, jolle pitäisi murheet kertoa. Tekoäly antaa valmiita vastauksia ja mikäli asia vaatii henkilökohtaista kontaktia, neuvoo sinua olemaan yhteydessä palvelunumeroon arkisin kello 10-14 välillä, sillä muita aikoina ei langan päässä päivystetä.
Palvelunumeroon soittaessasi saat puolipäivää kuunnella nauhoitetta, missä kerrotaan, että painamalla ykköstä, kakkosta tai kolmosta pääset hoitamaan sitä ja sitä tai muussa tapauksessa odottele, niin yhdistetään asiakaspalveluun. Tai sitten saat odotella kymmenentenä jonossa ja kuunnella 1990-luvun hittejä aikasi kuluksi.
Kun langanpäässä lopulta joku vastaa Kemijärveltä tai Kuopiosta, hän kertoo, että itseasiassa tämä ei kuulukaan kuluttaja-asiakaspuolelle, vaan tekniselle tuelle, jonka palvelunumero on se ja se. Ja ainahan asiat tai ongelmat voi hoitaa omavitkutin.fi -palvelun kautta, kunhan ensin tunnistaudut sinne pankki- tai henkilövarmennetunnuksin.
Media-alan tekijöillekin viranomaisten tai vastuuhenkilöiden tavoitettavuus on ongelma. Poliisilta tai sähköverkkoyhtiöiltä ei kovinkaan usein saa välttämättä vastausta ajankohtaiseen uutistilanteeseen, kun yhteystietona on joko sähköpostiosoite tai yleinen yhteystietonumero. Äskettäinkin tapahtui niin, että kun Kauhajoen arjen sujumiseen vaikuttavan uutisen pohjaksi olisi tarvittu tietoa heti aamusta, tiedusteluun saatiin vastaus vasta seitsemän tunnin kuluttua iltapäivällä. Tilanne oli jo ohi.
Joskus voi pohtia sitäkin, että onko piiloutuminen asiakaspalvelu- ja keskusnumeroitten sekä chattien ja nimettömien sähköpostien taakse oiva tapa välttyä asiakaspalautteelta tai siltä, että joutuisi itse vastuuseen sanomisistaan tai tekemisistään?
Chat-botit, sähköpostit ja palvelunumerot säästävät monessa yrityksessä, pankeissa tai viranomaisissa aikaa ja rahaa, kun kysymykset ja tiedustelut ohjautuvat keskitetysti asiantuntijoille, joilta vastaukset tulevat kuin apteekin hyllyltä. Voi kysyä, miten paljon jää kysymyksiä kysymättä ja asioita hoitamatta, kun ihmiset toteavat, etteivät jaksa roikkua palvelunumeroiden lankojen päässä kymmeniä minuutteja tai he eivät ole virtuooseja erilaisten omavitkutin.fi -palveluiden käyttämisessä?
Onko meillä Suomessa enää mahdollista kääntää tätä kehityksen pyörää takaisin fyysisen tai henkilökohtaisen asiakaspalvelun suuntaan? Ehkä se on kiinni meistä ”asiakkaista”, jos vaadimme, että haluamme puhua chat-botin sijaan ihmisen kanssa tai haluamme tavata ihmisen konttorissa, siihen luulisi asiakaspalveluhenkisyyttä korostavan viraston tai yrityksen vastaavan toivotulla tavalla.
Tuomas Koivuniemi
Kaksi loukkaantui vakavasti ja yksi lievästi kantatien nokkakolarissa
Liikenneonnettomuus katkaisi kantatien
Eläkeläisten terveyspalveluja ei saa romuttaa haja-asutusalueilla
Janne Mäki-Tarkka selätti sisukkaasti ruotsin kielen
Hyvinvointialue käynnistää tänään yhteistoimintaneuvottelut
Pyöräilijä jäi auton alle Puistotiellä - paikalle lääkärikopterikin
Kauhajokinen siirsi rahaa "pankkitilittömälle" - vankeutta rahanpesusta
Hälytysajoneuvot ja pelastushelikopteri maanantai-iltana Kauhajoella
Yrittäjäjuhlassa palkittiin Vuoden yrittäjät ja nuori yrittäjä
Mies kadonnut Kauhajoella
Puistotie 25, KAUHAJOKI
Avoinna:
ma - pe 9-15
(06) 2357 100
etunimi.sukunimi(at)kauhajoki-lehti.fi
ilmoitus (at)kauhajoki-lehti.fi
toimitus(at)kauhajoki-lehti.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.