JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
2266
Botnia Trailerilla tehtiin juuri kaksi isoa valjakkokoirien kuljetusvaunua Lappiin.

Botnia Trailerilla tehtiin juuri kaksi isoa valjakkokoirien kuljetusvaunua Lappiin.

Päivi Lahti-Kuusisto

Uutiset
6.10.2022 14.50

Bot­nia Trai­ler val­mis­taa laa­duk­kai­ta pe­rä­kär­ry­jä mit­ta­ti­laus­työ­nä

Päi­vi Lah­ti-Kuu­sis­to, teks­ti ja kuva

Bot­nia Trai­ler val­mis­taa um­pi­nai­sia pe­rä­kär­ry­jä mo­nen­lai­siin tar­koi­tuk­siin. Yri­tyk­sen te­ke­miä kär­ry­jä on muun mu­as­sa Re­laa Ra­cin­gil­la ja ral­li­au­toi­li­ja Kal­le Ro­van­pe­räl­lä ka­lus­ton kul­je­tuk­ses­sa.

– 90 pro­sent­tia val­mis­ta­mis­tam­me kär­ryis­tä me­nee yri­tyk­sil­le, mut­ta myös kau­pun­geil­le ja pe­las­tus­lai­tok­sil­le olem­me teh­neet kul­je­tus­ka­lus­toa. Pää­o­sa teh­dään mit­ta­ti­laus­työ­nä, ker­too Las­se Lindst­röm, joka on val­mis­ta­nut kär­ry­jä jo kol­me vuot­ta.

– Ai­em­min tein Ther­mo­co­nil­le las­ku­tus­töi­tä ja huo­ma­sin, et­tä laa­duk­kail­le kär­ryil­le on ky­syn­tää. Mei­dän tuot­teis­sam­me on in­no­vaa­ti­oi­ta, joi­ta muis­sa ei ole.

Kär­ry­jen ke­vy­te­ris­tei­set ele­men­tit teh­dään Ther­mo­co­nil­la ja run­ko­hit­saus Mä­ky­sen­tiel­lä ole­vas­sa hal­lis­sa, jos­sa koko toi­min­ta ai­em­min oli. Ti­lat jäi­vät kui­ten­kin pie­nik­si ja nyt ko­koon­pa­no­työt teh­dään Pro­li­ne­sil­ta vuok­ral­la ole­vis­sa ti­lois­sa. Hal­li­ti­laa on 350 ne­li­ö­tä ja toi­mis­to­ti­la pääl­le. Mä­ky­sen­tiel­lä teh­dään li­säk­si ali­han­kin­ta­na rek­ko­jen si­vuo­vien run­ko­ja.

Vien­ti ta­voit­tee­na

Lindst­rö­mil­lä on ta­voit­tee­na kas­vat­taa yri­tys­tään. Ky­syn­tää hä­nen mu­kaan­sa on run­saas­ti, sil­lä jar­rul­lis­ten um­pi­kär­ry­jen val­mis­ta­jia ei ole ko­vin mon­taa.

– Toi­mi­tu­sai­ka on täl­lä het­kel­lä kol­me-nel­jä kuu­kaut­ta. Uu­sien ti­lo­jen myö­tä toi­mi­tu­sa­jat ly­he­ne­vät ja va­ras­toon saa­daan teh­tyä enem­män val­mii­ta kär­ry­jä.

En­sim­mäi­set yk­si­löt on jo toi­mi­tet­tu Ruot­siin, jos­sa on jäl­leen­myy­jä. Lindst­röm sa­noo­kin, et­tä hän odot­taa pal­jon Ruot­sin ja Nor­jan vien­nis­tä. Ny­kyi­ses­sä maa­il­man­ti­lan­tees­sa Puo­lus­tus­voi­mil­ta­kin voi­si tul­la ti­lauk­sia kul­je­tus­ka­lus­tos­ta.

Va­li­koi­man laa­jen­nus

Bot­nia Trai­ler on ke­säl­lä os­ta­nut sei­nä­jo­ki­sen La­keu­den Te­räs­ra­ken­teen lii­ke­toi­min­nan. Yri­tys on kau­ha­jo­ke­lais­läh­töi­sen Jar­mo Ilo­mä­en pe­rus­ta­ma ja sil­lä on toi­mi­pis­teet Sei­nä­jo­el­la ja Kau­ha­val­la. Se val­mis­taa jar­rut­to­mia JT-Trai­ler -merk­ki­siä pe­rä­kär­r­ry­jä. Ilo­mä­ki jat­kaa yri­tyk­sen palk­ka­lis­toil­la.

Kaik­ki­aan Bot­nia Trai­le­ril­la on nyt yrit­tä­jän li­säk­si 13 työn­te­ki­jää, jois­ta nel­jä Kau­ha­jo­el­la, kah­dek­san Sei­nä­jo­el­la ja yk­si Kau­ha­val­la. Kaik­ki­aan toi­mi­ti­laa on yli 2 000 ne­li­ö­tä.

– JT-Trai­le­rin kär­ryt ovat myyn­ti­ti­las­tois­sa vii­den myy­dyim­män jou­kos­sa ja nii­den jäl­leen­myyn­ti­ver­kos­to on hyvä, Lindst­röm sa­noo.

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Juhlalehti 100v.