Lukijoilta: Suomi ei elä pelkällä etelän viljalla
Kauhajoen kaupunki myy puuta Päntäneeltä
MTK:n puheenjohtajakandidaattien kiertue pysähtyi Kauhajoella
Pääkirjoitus: Heijastin voi pelastaa hengen
Lukion matemaatikot tutustuivat Pesmelin toimintaan
Susi kiersi miestä ja koiraa
Raju ulosajo aamuyöstä Aronkylässä
Koira kävi ihmisen kimppuun Kauhajoen keskustassa
Koira hyökkäsi lapsen kimppuun - omistajaa epäillään rikoksista
Aronkylän mopomiitissä törmäillyttä epäillään kolmesta rikoksesta
Botnia Trailerilla tehtiin juuri kaksi isoa valjakkokoirien kuljetusvaunua Lappiin.
Päivi Lahti-Kuusisto
Botnia Trailer valmistaa laadukkaita peräkärryjä mittatilaustyönä
Päivi Lahti-Kuusisto, teksti ja kuva
Botnia Trailer valmistaa umpinaisia peräkärryjä monenlaisiin tarkoituksiin. Yrityksen tekemiä kärryjä on muun muassa Relaa Racingilla ja ralliautoilija Kalle Rovanperällä kaluston kuljetuksessa.
– 90 prosenttia valmistamistamme kärryistä menee yrityksille, mutta myös kaupungeille ja pelastuslaitoksille olemme tehneet kuljetuskalustoa. Pääosa tehdään mittatilaustyönä, kertoo Lasse Lindström, joka on valmistanut kärryjä jo kolme vuotta.
– Aiemmin tein Thermoconille laskutustöitä ja huomasin, että laadukkaille kärryille on kysyntää. Meidän tuotteissamme on innovaatioita, joita muissa ei ole.
Kärryjen kevyteristeiset elementit tehdään Thermoconilla ja runkohitsaus Mäkysentiellä olevassa hallissa, jossa koko toiminta aiemmin oli. Tilat jäivät kuitenkin pieniksi ja nyt kokoonpanotyöt tehdään Prolinesilta vuokralla olevissa tiloissa. Hallitilaa on 350 neliötä ja toimistotila päälle. Mäkysentiellä tehdään lisäksi alihankintana rekkojen sivuovien runkoja.
Vienti tavoitteena
Lindströmillä on tavoitteena kasvattaa yritystään. Kysyntää hänen mukaansa on runsaasti, sillä jarrullisten umpikärryjen valmistajia ei ole kovin montaa.
– Toimitusaika on tällä hetkellä kolme-neljä kuukautta. Uusien tilojen myötä toimitusajat lyhenevät ja varastoon saadaan tehtyä enemmän valmiita kärryjä.
Ensimmäiset yksilöt on jo toimitettu Ruotsiin, jossa on jälleenmyyjä. Lindström sanookin, että hän odottaa paljon Ruotsin ja Norjan viennistä. Nykyisessä maailmantilanteessa Puolustusvoimiltakin voisi tulla tilauksia kuljetuskalustosta.
Valikoiman laajennus
Botnia Trailer on kesällä ostanut seinäjokisen Lakeuden Teräsrakenteen liiketoiminnan. Yritys on kauhajokelaislähtöisen Jarmo Ilomäen perustama ja sillä on toimipisteet Seinäjoella ja Kauhavalla. Se valmistaa jarruttomia JT-Trailer -merkkisiä peräkärrryjä. Ilomäki jatkaa yrityksen palkkalistoilla.
Kaikkiaan Botnia Trailerilla on nyt yrittäjän lisäksi 13 työntekijää, joista neljä Kauhajoella, kahdeksan Seinäjoella ja yksi Kauhavalla. Kaikkiaan toimitilaa on yli 2 000 neliötä.
– JT-Trailerin kärryt ovat myyntitilastoissa viiden myydyimmän joukossa ja niiden jälleenmyyntiverkosto on hyvä, Lindström sanoo.
Lukijoilta: Suomi ei elä pelkällä etelän viljalla
Kauhajoen kaupunki myy puuta Päntäneeltä
MTK:n puheenjohtajakandidaattien kiertue pysähtyi Kauhajoella
Pääkirjoitus: Heijastin voi pelastaa hengen
Lukion matemaatikot tutustuivat Pesmelin toimintaan
Susi kiersi miestä ja koiraa
Raju ulosajo aamuyöstä Aronkylässä
Koira kävi ihmisen kimppuun Kauhajoen keskustassa
Koira hyökkäsi lapsen kimppuun - omistajaa epäillään rikoksista
Aronkylän mopomiitissä törmäillyttä epäillään kolmesta rikoksesta