Vt. rehtori hakee Enontekiölle
Perälä ja Hietaranta yleisurheilivat mitalit
Korisliigan välierissä vierasvoitot jatkuivat
Hartauskirjoitus: Iloitkaa
Päntäneen seurakuntakodilla soppa maistuu
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Kaksi autoa ensin yhteen ja sitten toinen liukui kolmannen päälle
Ei säästetä enää tienpidosta
Suomen hallitus on eilen ja tänään neuvotellut keskenään vuosien 2023-26 julkisen talouden menoista kehysriihessä.
Yleensä tuo kehysriihi on tiennyt tavallisille kansalaisille sitä, että sen päättymisen jälkeen kansalaisille on iltauutisissa kerrottu, mistä palvelurahoista ensi ja muina tulevina vuosina säästetään.
Tällä kertaa maatalouden, koulutuksen ja puolustuksen sekä sosiaali- ja terveysalan määrärahat on suljettu säästöjen ulkopuolelle ja niihin on luvattu jopa lisää rahaa. Erityisesti maatalouteen ja maanpuolustukseen lisäraha on tarpeen, jotta jatkossakin kansa saa ruokaa omasta maasta ja että isänmaan koskemattomuus turvataan sodan tuulien myllertäessä lähialueella.
Säästöleikkauksia aiotaan tehdä valtion kunnille antamiin tukiin, työ- ja elinkeinoministeriön määrärahoihin sekä liikenteeseen.
Tuntuu siltä, että aina, kun valtiontaloudessa on tehtävä leikkauksia, automaattisesti kohteeksi päätyvät aina tierahat. Suomen Tieyhdistyksen mukaan maan tiestön korjausvelka on tällä hetkellä 1,6 miljardia euroa. Yhdistyksen mukaan tiestöä pitäisi vuosittain päällystää 4 000 kilometrin verran, jottei korjausvelka kasvaisi, mutta tänäkään vuonna ei päällystettä ole luvassa kuin 2 500 kilometrille.
Perustieverkon hyvä kunto on tärkeää niin ihmisten liikkumisen kuin elinkeino- ja yrityselämän kannalta. Etelä-Pohjanmaalta ja Kauhajoeltakin löytyy esimerkkejä huonokuntoisista maanteistä, joiden perustan sääolosuhteet ovat heikentäneet ja päällyste on rikkoutunut kovan käytön vuoksi.
Huono tienpito vaikeuttaa ihmisten liikkumista, haittaa yritysten sekä maa- ja metsätalouden kuljetuksia. Päällysterikot ja kelirikkokuopat aiheuttavat vahinkoja niin henkilöautoille kuin ammattiautoilijoille. Huonokuntoinen tie voi myös aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoille ja pyöräilijöille autoliikenteen kohtaamistilanteissa.
Tienpidosta ei tarvitsisi enää säästää. Nyt, kun maa varautuu pitämään huolta ruoantuotannon omavaraisuudesta ja isänmaan puolustamisesta, voisi olettaa, että näiden tavoitteiden toteutumisessa hyvässä kunnossa olevat tiet ja liikenneyhteydet ovat olennainen osa Suomen huoltovarmuutta.
Tuomas Koivuniemi
Vt. rehtori hakee Enontekiölle
Perälä ja Hietaranta yleisurheilivat mitalit
Korisliigan välierissä vierasvoitot jatkuivat
Hartauskirjoitus: Iloitkaa
Päntäneen seurakuntakodilla soppa maistuu
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Kaksi autoa ensin yhteen ja sitten toinen liukui kolmannen päälle
Puistotie 25, KAUHAJOKI
Avoinna:
ma - pe 9-15
(06) 2357 100
etunimi.sukunimi(at)kauhajoki-lehti.fi
ilmoitus (at)kauhajoki-lehti.fi
toimitus(at)kauhajoki-lehti.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.