JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
2235
Pääkirjoitus
14.12.2023 17.30

Ko­dil­la on tär­kein vas­tuu op­pi­mi­ses­ta ja kas­va­tuk­ses­ta

Suo­ma­lai­set nuo­ret oli­vat nuor­ten osaa­mis­tu­lok­sia mit­taa­vas­sa OECD-jär­jes­tön vii­me vuon­na te­ke­mäs­sä Pisa-tut­ki­muk­ses­sa ma­te­ma­tii­kan, lu­ku­tai­don ja luon­non­tie­tei­den osal­ta kär­ki­pääs­sä vuon­na 2009. Tut­ki­muk­sen tu­lok­set jul­kis­tet­tiin it­se­näi­syys­päi­vän al­la, ei­vät­kä ne Suo­mea mai­rit­te­le.

Kol­me­tois­ta vuot­ta myö­hem­min Suo­mi on pu­don­nut yk­kös­si­jal­ta joka la­jis­sa. Ohit­se on joka la­jis­sa men­nyt esi­mer­kik­si naa­pu­ri­maa Viro (Hel­sin­gin Sa­no­mat 5.12.2023), min­kä li­säk­si mei­tä edel­lä osaa­mis­tu­lok­sis­sa ovat muun mu­as­sa Sin­ga­po­re (lu­ku­tai­to ja luon­non­tie­teet), Tans­ka ja Sveit­si (ma­te­ma­tiik­ka).

Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön mu­kaan tu­lok­sis­sa oli po­si­tii­vis­ta­kin. Kym­me­nen vuo­den jak­sol­la vuo­des­ta 2012 vuo­teen 2022 työ­rau­ha oli op­pi­lai­den mu­kaan pa­ran­tu­nut. Tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­tet­tiin di­gi­lait­tei­den häi­rit­se­vyyt­tä ma­te­ma­tii­kan tun­neil­la ja tätä oli ko­ke­nut 41 pro­sent­tia op­pi­lais­ta, kun kaik­kien Pisa-mai­den op­pi­lais­ta näin koki 31 pro­sent­tia. Mi­nis­te­ri­ön mu­kaan di­gi­lait­tei­den mal­til­li­sel­la käy­töl­lä kou­lus­sa ja va­paa-ajal­la on yh­teys pa­rem­piin op­pi­mis­tu­lok­siin.

Mi­hin suun­taan kat­se pi­täi­si Pisa-pet­ty­myk­sen jäl­keen suun­na­ta, jot­ta Suo­men tu­le­vai­suu­den su­ku­pol­vien op­pi­mis­tu­lok­set ja osaa­mi­nen kään­tyi­si­vät uu­del­leen nou­suun?

Help­po oli­si täs­sä koh­taa suun­na­ta kat­se kou­luun, jos­sa opet­ta­jil­le voi­tai­siin an­taa li­sää val­taa kou­lu­rau­han yl­lä­pi­toon, luok­ka­ko­ko­ja tu­li­si pie­nen­tää ja ope­tuk­seen saa­da li­sää re­surs­se­ja sekä lait­taa kän­ny­kät pan­naan. Mut­ta lap­sen ja nuo­ren op­pi­mi­sen in­nos­tuk­sen - si­vis­tyk­sen sie­me­nen kyl­vä­mi­ses­sä ja kas­vun edis­tä­mi­ses­sä - tär­kein te­ki­jä on koti.

Työ täs­sä mie­les­sä on aloi­tet­ta­va jo var­hais­lap­suu­des­sa. On tut­kit­tu to­si­a­sia, et­tä jos van­hem­mat lu­ke­vat lap­sil­le pal­jon, se tu­kee lap­sen kie­len- ja pu­heen­ke­hi­tys­tä sekä mie­li­ku­vi­tus­ta, vai­kut­ta­en näin po­si­tii­vi­ses­ti myös pär­jää­mi­seen kou­lus­sa.

Tä­nään ai­kuis­ten­kin elä­mää häi­rit­se­vät äly­kän­ny­kät ja so­si­aa­li­nen me­dia sekä it­se­teh­ty kii­re, jo­ten ei ole ih­me, et­tä lap­sia vai­vaa ir­ral­li­suu­den tun­ne ja kes­kit­ty­mis­ky­vyn puu­te. Oli­si­ko per­heis­sä­kin paik­ka py­säh­tyä ja hil­jen­tää tah­tia sekä kes­kit­tyä yh­des­sä­o­loon ja yh­des­sä te­ke­mi­seen il­man di­gi­lait­tei­ta ja so­mea. Eh­kä­pä per­hei­den pa­hoin­voin­ti­kin vä­he­ni­si?

Tuo­mas Koi­vu­nie­mi

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Kesälehti 2025