Lapsi on ilon aihe
Hyvä alkusammutus esti suuremmat vahingot
Markku Saloranta jatkaa Kehittämisyhdistyksen johdossa
Lellavalle uusia asuin- ja teollisuustontteja
Lukijoilta: Eläkeläisiä ei saa syrjiä asiakkaana
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Kaksi autoa ensin yhteen ja sitten toinen liukui kolmannen päälle
Kodilla on tärkein vastuu oppimisesta ja kasvatuksesta
Suomalaiset nuoret olivat nuorten osaamistuloksia mittaavassa OECD-järjestön viime vuonna tekemässä Pisa-tutkimuksessa matematiikan, lukutaidon ja luonnontieteiden osalta kärkipäässä vuonna 2009. Tutkimuksen tulokset julkistettiin itsenäisyyspäivän alla, eivätkä ne Suomea mairittele.
Kolmetoista vuotta myöhemmin Suomi on pudonnut ykkössijalta joka lajissa. Ohitse on joka lajissa mennyt esimerkiksi naapurimaa Viro (Helsingin Sanomat 5.12.2023), minkä lisäksi meitä edellä osaamistuloksissa ovat muun muassa Singapore (lukutaito ja luonnontieteet), Tanska ja Sveitsi (matematiikka).
Opetusministeriön mukaan tuloksissa oli positiivistakin. Kymmenen vuoden jaksolla vuodesta 2012 vuoteen 2022 työrauha oli oppilaiden mukaan parantunut. Tutkimuksessa selvitettiin digilaitteiden häiritsevyyttä matematiikan tunneilla ja tätä oli kokenut 41 prosenttia oppilaista, kun kaikkien Pisa-maiden oppilaista näin koki 31 prosenttia. Ministeriön mukaan digilaitteiden maltillisella käytöllä koulussa ja vapaa-ajalla on yhteys parempiin oppimistuloksiin.
Mihin suuntaan katse pitäisi Pisa-pettymyksen jälkeen suunnata, jotta Suomen tulevaisuuden sukupolvien oppimistulokset ja osaaminen kääntyisivät uudelleen nousuun?
Helppo olisi tässä kohtaa suunnata katse kouluun, jossa opettajille voitaisiin antaa lisää valtaa koulurauhan ylläpitoon, luokkakokoja tulisi pienentää ja opetukseen saada lisää resursseja sekä laittaa kännykät pannaan. Mutta lapsen ja nuoren oppimisen innostuksen - sivistyksen siemenen kylvämisessä ja kasvun edistämisessä - tärkein tekijä on koti.
Työ tässä mielessä on aloitettava jo varhaislapsuudessa. On tutkittu tosiasia, että jos vanhemmat lukevat lapsille paljon, se tukee lapsen kielen- ja puheenkehitystä sekä mielikuvitusta, vaikuttaen näin positiivisesti myös pärjäämiseen koulussa.
Tänään aikuistenkin elämää häiritsevät älykännykät ja sosiaalinen media sekä itsetehty kiire, joten ei ole ihme, että lapsia vaivaa irrallisuuden tunne ja keskittymiskyvyn puute. Olisiko perheissäkin paikka pysähtyä ja hiljentää tahtia sekä keskittyä yhdessäoloon ja yhdessä tekemiseen ilman digilaitteita ja somea. Ehkäpä perheiden pahoinvointikin vähenisi?
Tuomas Koivuniemi
Lapsi on ilon aihe
Hyvä alkusammutus esti suuremmat vahingot
Markku Saloranta jatkaa Kehittämisyhdistyksen johdossa
Lellavalle uusia asuin- ja teollisuustontteja
Lukijoilta: Eläkeläisiä ei saa syrjiä asiakkaana
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Kaksi autoa ensin yhteen ja sitten toinen liukui kolmannen päälle
Puistotie 25, KAUHAJOKI
Avoinna:
ma - pe 9-15
(06) 2357 100
etunimi.sukunimi(at)kauhajoki-lehti.fi
ilmoitus (at)kauhajoki-lehti.fi
toimitus(at)kauhajoki-lehti.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.