JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
11803
Suomalainen Warmen esiintyi ensimmäisen kerran Kauhajoella Nummirockissa vuonna 2024. Kuva on otettu kyseiseltä keikalta.

Suomalainen Warmen esiintyi ensimmäisen kerran Kauhajoella Nummirockissa vuonna 2024. Kuva on otettu kyseiseltä keikalta.

Jari-Pekka Laitio-Ramone

Kulttuuri
29.11.2025 15.30

Le­vy­ar­vi­ot: Ar­vi­oi­ta­va­na folk­kia, jou­lu­al­bu­mi, he­viä ja pop­punk­kia

Jari-Pek­ka Lai­tio-Ra­mo­ne, teks­ti ja kuva

Täs­sä ju­tus­sa ar­vi­oi­daan nel­jän yh­ty­een tai ar­tis­tin vii­mei­sin­tä al­bu­mia. En­sim­mäi­se­nä on Jo­han­na Kur­ke­lan, Tuo­mas Ho­lo­pai­sen ja Troy Do­nock­leyn muo­dos­ta­man Au­rin uu­tu­kai­nen. Li­säk­si ar­vos­tel­laan Ant­ti Rai­li­on, War­me­nin ja The Odo­rant­sin tuo­reim­mat le­vyt.

AU­RI: III – CAND­LES & BE­GIN­NINGS (NUC­LE­AR BLAST).

Au­ri-trion kol­mas levy on herk­kää ja kau­nis­ta mu­siik­kia. Sen voi luo­ki­tel­la oma­lei­mai­sek­si fol­kik­si. Jos Au­ris­ta ei tie­dä tar­kem­min en­nal­ta, vaan os­taa al­bu­min vain sik­si, et­tä on Night­wish-yh­ty­een ja/tai Jo­han­na Kur­ke­lan fani, niin yl­lät­tyy. Le­vyl­lä Kur­ke­la lau­laa sekä soit­taa viu­lua ja kos­ket­ti­mia. Kak­si muu­ta jä­sen­tä ovat Night­wis­hin pe­rus­ta­ja, kos­ke­tin­soit­ta­ja ja bii­sin­te­ki­jä Tuo­mas Ho­lo­pai­nen sekä Troy Do­nock­ley, joka soit­ti Night­wis­hin le­vyl­lä en­sim­mäi­sen ker­ran vuon­na 2007. Do­nock­ley on ol­lut Night­wis­hin vi­ral­li­nen jä­sen vuo­des­ta 2013 läh­tien. Do­nock­leyn pää­soi­tin on ir­lan­ti­lai­nen säk­ki­pil­li. Au­rin III - Cand­les & be­gin­nings -le­vyl­lä hän soit­taa myös esi­mer­kik­si ki­ta­raa, bou­zou­kia ja man­do­laa sekä vas­taa jois­ta­kin lau­luo­suuk­sis­ta. Ho­lo­pai­nen tai­tu­roi kos­ket­ti­mia ja taus­ta­lau­lu­ja.

Toi­saal­ta jul­kai­su haas­taa kuu­li­jaa, mut­ta enem­mis­sä mää­rin se ren­tout­taa sel­lais­ta, joka tie­tää en­nal­ta mil­lai­nen levy on. The in­vi­sib­le Gos­sa­mer brid­ge -avaus­kap­pa­le heti haas­taa kuu­li­jan kuin kuu­li­jan. Sii­nä on en­sin pit­kään ää­nes­sä vain Kur­ke­la. Hän ei lau­la, vaan hän tuo esiin tun­nel­mia il­man var­si­nai­sia sa­no­ja. Va­jaan 50 se­kun­nin jäl­keen mu­kaan liit­tyy toi­nen nai­sää­ni. Do­nock­leyn soit­toa al­kaa kuu­lua sel­ke­äs­ti sa­dan se­kun­nin jäl­keen. Vas­ta 40 se­kun­tia myö­hem­min kuul­laan var­si­nais­ta lau­lua. Rei­lut 40 sa­naa kes­tä­vä lau­luo­suus kuul­laan kah­des­ti vii­si­mi­nuut­ti­sen kap­pa­leen ai­ka­na.

Osas­sa bii­seis­tä kuul­laan var­si­nais­ta lau­lua mo­nin­ker­tai­ses­ti enem­män, ku­ten vii­tos­te­ok­ses­sa Lib­ra­ries of love. Se al­kaa muul­la kuin var­si­nai­sel­la lau­lul­la. Se ja bon­go­rum­mu­tus kul­jet­ta­vat aluk­si yli puo­li mi­nuut­tia kuu­li­jaa si­ten kuin ol­tai­siin aal­lok­koi­sel­la me­rel­lä. Sit­ten ti­lan­ne rau­hoit­tuu ja Kur­ke­la lau­laa yk­sin en­nen kuin kuul­laan muun mu­as­sa ki­ta­roin­tia. Lop­puo­si­ois­sa tu­lee jäl­leen mo­ni­puo­li­suut­ta, ku­ten upea viu­luo­sio en­sin soo­lo­na ja sit­ten mui­den inst­ru­ment­tien ja Kur­ke­lan lau­lun rin­nal­le. Sa­noi­tuk­set löy­ty­vät kan­si­vi­hos­ta, joka on to­teu­tet­tu van­ha­hen­ki­ses­ti.

The ap­pa­ri­ti­on spe­aks -bii­si on mi­nuu­tin jäl­keen osit­tain vä­hän ka­oot­ti­nen ja taus­tal­la se­ka­va, tah­din ol­les­sa rau­hal­li­nen, mut­ta sit­ten rei­lun mi­nuu­tin jäl­keen tu­lee mu­kaan ras­kaam­pia ele­ment­te­jä. Kur­ke­lan lau­lu on taus­tal­la ke­pe­ää. Eri­koi­nen jy­rää­vyys ja Kur­ke­lan lau­lun ris­ti­rii­ta kes­tä­vät puo­li­tois­ta mi­nuut­tia en­nen sees­teis­tä osuut­ta, ja en­nen kuin al­kaa Ho­lo­pai­sen ren­nom­pi kos­ke­tin­tai­tu­roin­ti. Ko­ko­nai­suu­te­na bii­sis­sä on so­pi­vas­ti dra­ma­tiik­kaa.

Jot­kut kap­pa­leet on pi­det­ty pel­kis­tet­tyi­nä, mut­ta esi­mer­kik­si seis­ka­bii­si He­li­o­siin on tun­get­tu lii­kaa asi­oi­ta. He­li­os al­kaa rau­hal­li­sel­la mi­nuu­tin mit­tai­sel­la kau­niil­la säk­ki­pil­li­soo­lol­la. Sit­ten tun­nel­ma vä­hän säh­köis­tyy lau­lun al­ka­mi­sen jäl­keen. Taus­tal­la soi sil­loin säh­kö­ki­ta­ra. Taus­ta­lau­lu­koh­dat ovat He­li­o­sis­sa mo­nia mui­ta kap­pa­lei­ta vah­vem­pi­na. Te­ok­ses­sa pin­taan nos­te­taan myös Ho­lo­pai­sen kos­ke­ti­no­suus ja sil­loin sekä myö­hem­min vä­ri­maa­il­maa luo­vat jou­si­soit­ti­met. Mu­kaan tu­lee lo­pus­sa rum­pu­ja, joi­ta soit­taa vaa­sa­lais­läh­töi­nen Night­wish-kan­nut­te­li­ja Kai Hah­to, jon­ka his­to­ri­aan kuu­lu­vat myös esi­mer­kik­si Win­ter­sun ja Rot­ten Sound.

Jul­kai­su eh­kä he­rät­te­lee ih­mi­siä miet­ti­mään, et­tä kan­nat­taa roh­ke­as­ti tu­tus­tua it­sel­le vie­raam­piin mu­siik­ki­tyy­lei­hin

ANT­TI RAI­LIO: RAK­KAU­DEN JOU­LU CD (GRA­MO­POP).

Sei­nä­jo­ke­lai­sel­ta Ant­ti Rai­li­ol­ta jul­kais­tiin mie­hen vii­des al­bu­mi. Rak­kau­den jou­lua -täys­pit­kä sa­mal­la alus­taa hä­nen pe­rin­teis­tä jou­lu­kier­tu­et­taan, joka saa­puu Kau­ha­jo­en kirk­koon 3. jou­lu­kuu­ta. Ke­säl­lä ja syk­syl­lä Tan­go­mark­ki­noi­den lau­lu­kil­pai­lun su­per­fi­na­lis­ti (kah­den par­haan mies­lau­la­jan jou­kos­sa) teki pää­o­sin Tu­li­kas­te-bän­din­sä kans­sa tans­si­la­va­keik­ko­ja.

Rai­li­on ai­em­mis­ta al­bu­meis­ta vuon­na 2019 jul­kais­tu Mie­len­rau­haa on myös ol­lut jou­lu­tee­mai­nen. Uu­si levy tuo esiin pe­rus­tei­ta sil­le, mik­si Rai­lio on kym­me­nen upeim­man elos­sa ole­van suo­ma­lai­sen tul­kit­si­jan jou­kos­sa. Avaus­kap­pa­leek­si on va­lit­tu Tul­koon jou­lu. Se on mo­nes­ti ol­lut yk­si ko­ho­koh­ta Ras­kas­ta jou­lua -kier­tu­een kei­koil­la. Al­bu­min se avaa so­pi­van sees­tei­ses­ti. Ky­sei­ses­sä Pek­ka Si­mo­jo­en kap­pa­lees­sa saa­vat ti­laa sekä Rai­li­on peh­me­äm­mät et­tä vah­vat lau­luo­suu­det ja muun mu­as­sa ki­ta­ra- ja kos­ke­tin­soit­ta­jat. Rak­kau­den jou­lu -al­bu­mil­la soit­taa lä­hes kym­me­nen muu­sik­koa, ku­ten hä­nen jou­lu­kier­tu­eel­laan jäl­leen mu­ka­na ole­va ki­ta­ris­ti JC Halt­tu­nen. Halt­tu­sel­ta kuul­laan muun mu­as­sa ky­sei­ses­sä yli vii­si mi­nuut­tia kes­tä­väs­sä Tul­koon jou­lu -ver­si­os­sa mo­nes­sa eri vai­hees­sa näp­päin­tai­tu­ruut­ta ja soo­lo­ja, jot­ka tuo­vat kap­pa­lee­seen eri­tyi­syyt­tä.

Hyvä va­lin­ta oli lait­taa toi­sek­si En­ke­li­kel­lo. Ver­sio on me­ne­vä ja so­pi­van simp­pe­li alus­ta lop­puun eli eri­tyyp­pi­nen kuin Tul­koon jou­lu. The christ­mas song -kään­nös Jou­lu­lau­lu on so­vi­tet­tu hi­taah­kok­si ja sel­lai­sek­si, et­tä sii­nä Rai­lio lei­kit­te­lee pik­kai­sen ja an­taa va­paut­ta tul­kin­nal­leen. Sii­nä tu­lee muun mu­as­sa sak­so­fo­ni­soo­lo, ja lop­puo­suu­des­sa Rai­lio ve­tää suo­rem­pien pät­kien li­säk­si yh­den jä­re­äm­män lau­luo­suu­den. Se toi­mii.

Ant­ti Rai­lio us­kal­taa soit­ta­jien­sa sekä levy-yh­ti­ön­sä kans­sa tart­tua mo­neen puh­ki­ku­lut­tuun kap­pa­lee­seen. Toi­saal­ta se har­mi­tut­taa, mut­ta toi­saal­ta ei, sil­lä nii­hin on saa­tu uu­sia ulot­tu­vuuk­sia. Esi­mer­kik­si Hei­nil­lä här­kien kau­ka­lon -kap­pa­le on muu­ta­mal­la en­sim­mäi­sel­lä kuun­te­lu­ker­ral­la vai­su. Sii­nä on sekä pe­rin­teis­tä hen­keä et­tä eri­tyyp­pis­tä nou­se­vaa tem­poa. So­vi­tuk­sen hy­vät puo­let ko­ros­tu­vat kuun­te­lu­ker­to­jen myö­tä.

Mo­nel­le on puo­les­taan to­den­nä­köi­ses­ti ou­to Mary did you know? -kap­pa­le. Vaik­ka se on ai­noa vie­raal­la kap­pa­leel­la lau­let­tu teos, va­lin­ta ei häi­rit­se. Vii­den­te­nä eli kes­kim­mäi­se­nä yh­dek­sän te­ok­sen le­vyl­lä ole­vas­sa Mary did you know? -bii­sis­sä Rai­li­on lau­lu sekä tul­kin­ta pi­de­tään pin­nal­la, ja soit­ti­met taus­tal­la.

Jean Si­be­liuk­sen sä­vel­tä­män ja V.A. Kos­ki­nie­men sa­noit­ta­man Fin­lan­dia-kap­pa­leen ver­si­oin­nin koh­dal­la haas­te on jo­kai­sel­la ar­tis­til­la erit­täin suu­ri. Sen oli­sin it­se eh­kä jät­tä­nyt pois, sil­lä ver­si­os­sa Rai­lio jo­ten­kin jät­tää osaa­mis­taan puo­li­tie­hen. Hän tyy­tyy me­ne­mään asi­at va­ro­vai­ses­ti. Rai­lio ei mene tai yri­tä men­nä yh­tä kor­ke­al­le kuin esi­mer­kik­si omas­sa ver­si­os­saan Sa­ka­ri Kuos­ma­nen.

Hie­no ja on­nis­tu­nut pää­tös le­vyl­le on John Len­no­nin ja Yo­ko Onon sä­vel­tä­mä Jou­lun rau­haa, jon­ka suo­men­nok­sen ovat teh­neet Jaa­ak­ko Salo, Juha Vai­nio ja Juk­ka Vir­ta­nen. Heik­ki Neu­vo­sen pi­a­no­tai­tu­roin­ti on ver­si­os­sa pää­o­sas­sa Rai­li­on lau­lun rin­nal­la. Vä­lil­lä tuo­daan pin­taan vä­ke­väm­piä osuuk­sia ki­ta­ran ja taus­ta­lau­lun saat­te­le­ma­na.

WAR­MEN: BAND OF BROT­HERS (RE­A­PER EN­TER­TAIN­MENT).

Num­mi­roc­kis­sa en­sim­mäi­sen ker­ran vuon­na 2024 esiin­ty­nyt suo­ma­lai­nen War­men al­koi Child­ren Of Bo­dom -yh­ty­een kos­ke­tin­soit­ta­jan Jan­ne Wir­ma­nin soo­lop­ro­jek­ti­na vuo­si­tu­han­nen vaih­teen ai­koi­hin. Ko­koon­pa­no on vaih­del­lut, mut­ta Jan­nen li­säk­si 2001 il­mes­ty­nees­tä avaus­le­vys­tä läh­tien on mu­ka­na ol­lut Jan­nen ki­ta­ris­ti­ve­li Ant­ti Wir­man.

War­me­nin me­noa ai­ka­tau­lut­ti­vat pit­kään Child­ren Of Bo­dom ja jou­lu­kuus­sa 2020 kuol­lut Ale­xi Lai­ho. Yh­dek­sän tau­ko­vuo­den jäl­keen War­me­nil­tä il­mes­tyi uu­si al­bu­mi 2023 (Here for none), ja nyt Band of brot­hers -levy. Kum­mal­la­kin jul­kai­sul­la lau­laa esi­mer­kik­si En­si­fe­ru­mis­ta tut­tu Pet­ri Lind­roos. Uu­sil­la al­bu­meil­la War­me­nin tuo­tan­to on ai­em­paa ra­jum­paa me­lo­dis­ta de­ath me­ta­lia. Yk­si hie­noin rai­ta on jän­näs­ti ja hie­nos­ti so­vi­tet­tu, sä­vel­let­ty ja sa­noi­tet­tu When do­ves cry blood. Se al­kaa ta­val­laan rau­hai­sam­min, mut­ta sii­nä­kin on mo­nen muun ta­paan 40 en­sim­mäi­sen se­kun­nin ai­ka­na ry­mi­nä­o­si­ot ja sit­ten vain ly­hyis­sä osi­ois­sa asi­oi­ta ve­de­tään pe­rus­me­tal­lil­la. Kol­me mi­nuut­tia kes­tä­vä kap­pa­le on hie­no sä­vel­lys- ja so­vi­tu­si­de­a­ko­ko­nai­suus. Sii­nä on pal­jon pu­hut­te­le­vuut­ta ja vaih­te­le­vuut­ta. When do­ves cry blood tar­koit­taa suo­mek­si: mil­loin kyyh­kyt it­ke­vät ver­ta.

March or die -kap­pa­le on ko­ko­nai­suu­te­na ris­ti­rii­tai­nen. Sii­nä on toi­saal­ta hy­vin, mut­ta toi­saal­ta epä­on­nis­tu­nees­ti yh­dis­tet­ty vaih­del­len ke­pe­äm­piä ja ra­jum­pia ele­ment­te­jä. Aluk­si on puo­li­rau­hal­lis­ta tem­poa ja kik­kai­le­vaa soit­toa en­nen vauh­din kiih­ty­mis­tä ja mei­nin­gin muut­tu­mis­ta. Vä­lil­lä tu­lee kos­ke­tin­soit­to- ja ki­ta­ra­soo­lo­ja. Kap­pa­le on ai­ka­moi­nen se­ka­sot­ku ko­ko­nai­suu­te­na.

Uu­tu­kai­sen Band of brot­hers -nimi tai­taa vii­ta­ta sii­hen, kun sä­vel­lyk­set ja sa­noi­tuk­set on mer­kit­ty yh­tei­sik­si, ja Jan­ne Wir­man ei ole eh­kä saa­nut ai­na oi­keu­tus­ta te­ko­sis­taan. Mer­kin­nöis­sä poik­keus on Stra­to­va­rius-lai­na­bii­si The kiss of Ju­das. Se on ver­sio Stra­to­va­riuk­sen vuon­na 1997 jul­kai­se­mas­ta kap­pa­lees­ta. Al­ku­pe­räi­seen ver­ra­tes­sa soit­to on pari as­kel­ta ras­kaam­paa ja lau­lu sä­hä­käm­pää. Ro­soi­sem­pi soit­to sekä lau­lu so­pi­vat sii­hen ja te­ke­vät al­ku­pe­räis­ver­si­ol­le kun­ni­aa. The kiss of Ju­das so­pii War­me­nin co­ve­rik­si myös si­ten, et­tä bän­din en­sim­mäi­sil­lä al­bu­meil­la vie­rai­li­vat Stra­to­va­rius-jä­se­nis­tä so­lis­ti Timo Ko­ti­pel­to ja en­ti­nen ba­sis­ti Jari Kai­nu­lai­nen. Joi­ta­kin kap­pa­le­va­lin­ta saat­taa yl­lät­tää. Se kui­ten­kin so­pii Band of brot­hers -ko­ko­nai­suu­teen, jos­sa ei ole sel­kei­tä yli­jää­mä­rai­to­ja.

THE ODO­RANTS: LOVE SONGS NE­VER DIE (STRI­PED MU­SIC)

Me­lo­di­sen pop­pun­kin ilo­sa­no­maa vä­lit­tä­vä The Odo­rants pe­rus­tet­tiin Sei­nä­jo­el­la 1990-lu­vun puo­li­vä­lis­sä. Bän­dis­sä nyt noin 30 vuot­ta myö­hem­min ovat yhä pe­rus­ta­ja­jä­se­nis­tä mu­ka­na lau­la­ja-ki­ta­ris­ti Ans­si Odo­rant sekä rum­pa­li Jaak­ko Odo­rant. Uu­den Love songs ne­ver die -le­vyn jul­kai­si ita­li­a­lai­nen Stri­ped Mu­sic -levy-yh­tiö (Stri­ped Re­cords). Häm­men­tä­vän hie­noa, et­tä bän­di on va­kuut­ta­nut mai­neik­kaan 1993 pe­rus­te­tun The Man­ges -yh­ty­een And­rea Man­ge­sin si­ten, et­tä hän liit­tyi al­bu­min jul­kai­sun jäl­keen vi­ral­li­sek­si The Odo­rants -jä­se­nek­si. Hän on toi­nen Stri­ped Mu­si­cin pää­o­mis­ta­ja. And­re kor­va­si PC Odo­rant­sin, joka on sä­vel­tä­nyt Ans­sin ja Jaa­kon kans­sa le­vyn kap­pa­leet sekä on ol­lut mu­ka­na te­ke­mäs­sä nel­jän kap­pa­leen sa­noi­tuk­sia. Sa­nat on pai­net­tu vi­nyy­li­le­vyn kan­siinl

It­sel­lä­ni oli ta­val­laan pel­ko, et­tä saa­ko The Odo­rants luo­tua tar­peek­si mo­ni­puo­li­sen ko­ko­nai­suu­den. Pel­ko on­nek­si osoit­tau­tui tur­hak­si, sil­lä luo­mis­voi­maa yhä löy­tyy ja pop­pun­kin gen­res­sä levy on mo­ni­puo­li­nen.

As abo­ve so be­low on puo­li­no­pea pe­rus­rai­ta ja tur­val­li­nen va­lin­ta al­kuun. Pää­ki­ta­roin­nin ja lau­lun li­säk­si taus­tal­la ta­pah­tuu asi­oi­ta ak­tii­vi­ses­ti. Toi­se­na ole­va Love songs ne­ver die -ni­mik­ko­bii­si al­kaa rau­hai­sas­ti. Ans­si Odo­rant­sin ää­nes­sä on ai­na ol­lut eri­tyi­siä piir­tei­tä, ja hän osaa tul­ki­ta hi­taat sekä puo­li­hi­taat her­kät osuu­det ta­voil­la, jot­ka luo­vat ne ai­dos­ti va­kuut­ta­vik­si ja tun­teik­kaik­si. Hän to­del­la­kin osaa hyö­dyn­tää ää­nen­sä mo­ni­puo­li­suut­ta.

Kap­pa­lei­den jär­jes­tys­va­lin­ta on teh­ty näp­sä­käs­ti, sil­lä pa­ri­mi­nuut­ti­nen Tran­sil­va­ni­an shred­der pa­laut­taa me­non sit­ten jäl­leen vauh­dik­kaak­si. Kuu­des­ta A-puo­len bii­sis­tä Car ra­dio on kap­pa­le, joka on teh­ty lii­an tur­val­li­ses­ti niin sa­no­tus­ti sing­le- ja ra­di­o­soit­toa var­ten. Har­mit­ta­vas­ti al­bu­mia ei jul­kais­tu CD- tai ka­set­ti­muo­dos­sa. Jois­ta­kin di­gi­pal­ve­luis­ta se löy­tyy.

B-puo­len bii­seis­tä Good­bye 219 on lois­to­e­si­merk­ki sii­tä, mi­ten taus­ta­lau­lut ovat edel­leen yk­si The Odo­rant­sin vah­vuus. Ans­sin lau­luo­suus on erit­täin hie­nos­ti lai­tet­tu taus­ta­hoi­lo­tuk­sen al­le. Se ko­ros­taa sitä, mitä ih­mi­sen mie­les­sä kul­kee. Kap­pa­leen sa­noi­tuk­sis­sa on epä­toi­voi­ses­ti­kin hai­kai­lua ta­pah­tu­nee­seen koh­taa­mi­seen. Same Free­way on yk­si Love songs ne­ver die -al­bu­min äs­sä­rai­dois­ta. Se al­kaa akus­ti­sel­la ki­ta­ral­la ja pit­kän fii­lis­te­lyn jäl­keen tu­lee no­pe­am­pi osuus, ja sit­ten meno taas rau­hoit­tuu al­le 30 se­kun­nik­si, kun­nes bii­si hil­jen­ne­tään pois täs­tä maa­il­mas­ta häi­vy­tys­me­ne­tel­mäl­lä. Kap­pa­lees­sa tun­nel­mat ovat tär­ke­äm­mät kuin sa­noi­tus tai so­vi­tus. Night of the li­ving dead on puo­les­taan pa­rin mi­nuu­tin ry­käi­sy. Ky­sees­sä ei ole esi­mer­kik­si hard­co­re­tyyp­pi­nen veto vaan no­pea pop­punk­ral­li.

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Juhlalehti 100v.