JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
2229
Pääkirjoitus
13.1.2022 11.45

Suu­poh­jan ra­dan kun­nos­ta­mi­nen oli­si ym­pä­ris­tö- ja pääs­tö­te­ko

Väy­lä­vi­ras­to an­toi vuo­den­vaih­tees­sa kyl­män suih­kun Suu­poh­jan ra­dal­le, kun se sel­vi­tyk­ses­sään esit­ti Sei­nä­jo­el­ta Kas­ki­siin kul­ke­van 113 ki­lo­met­riä pit­kän ra­dan lak­kaut­ta­mis­ta ku­lu­van vuo­den jäl­keen.

Lä­hes 110-vuo­ti­aan rau­ta­tien pe­rus­teel­li­nen kor­jaus mak­sai­si 140 mil­joo­naa eu­roa. Sum­mal­la kor­jat­tai­siin niin kis­kot ja sil­lat kuin ra­ta­pen­kat­kin. Ke­ven­net­ty ra­dan kor­jaus mak­sai­si 40 mil­joo­naa eu­roa.

Rau­ta­tie on ol­lut tär­keä kul­je­tus­väy­lä Kas­kis­ten sa­ta­mal­le ja puu­kul­je­tuk­sil­le Suu­poh­jas­ta muu­al­le Suo­meen. Rata-asi­aa aja­van Ete­lä-Poh­jan­maan Ra­ta­yh­dis­tyk­sen mu­kaan rau­ta­tien lii­ken­ne­mää­rä on vii­me vuo­si­na kas­va­nut ja se on nous­sut pois vä­hä­lii­ken­teis­ten ra­to­jen jou­kos­ta. Ra­dan lait­ta­mi­nen rul­lal­le ai­heut­tai­si mer­kit­tä­viä ta­lou­del­li­sia vai­ku­tuk­sia alu­eel­le.

Suo­mes­sa on vii­me­ai­koi­na ko­ros­tet­tu pääs­tö­vä­hen­nyk­sien tär­keyt­tä kai­kes­sa toi­min­nas­sa, myös lii­ken­tees­sä. Suu­poh­jan ra­dan lak­kaut­ta­mi­nen tar­koit­tai­si sitä, et­tä esi­mer­kik­si ny­kyi­set ra­dan kaut­ta hoi­de­tut ra­ta­kul­je­tuk­set kor­vat­tai­siin ku­mi­pyö­ril­lä. Se tie­täi­si noin 7 500 rek­ka­kuor­maa. Ei­kö täl­löin voi aja­tel­la, et­tä ra­dan pe­rus­teel­li­nen kun­nos­ta­mi­nen ja pi­tä­mi­nen lii­ken­nöi­tä­väs­sä kun­nos­sa oli­si sa­mal­la ym­pä­ris­tö- ja pääs­tö­te­ko?

Val­tio on ai­van vii­me vuo­si­na uh­ran­nut hil­jai­sem­pien ra­ta­o­suuk­sien kun­nos­ta­mi­seen kym­me­niä mil­joo­nia eu­ro­ja Itä-Suo­mes­sa. Toi­saal­ta kas­vu­kes­kus­ten tie- ja mui­hin lii­ken­ne­hank­kei­den edis­tä­mi­seen ja ra­hoit­ta­mi­seen on löy­ty­nyt tar­peen vaa­ties­sa eu­ro­ja val­ti­on bud­je­tis­ta.

Ete­lä-Poh­jan­maan Ra­ta­yh­dis­tys on ra­dan kor­jaus­hank­kees­sa aset­ta­nut toi­von­sa po­liit­ti­seen vai­kut­ta­mi­seen eli lii­ken­ne-, val­ti­on­va­rain- ja oi­keus­mi­nis­te­rei­hin sekä Vaa­san vaa­li­pii­rin kan­sa­ne­dus­ta­jiin. Rata-ak­ti­vis­tien li­säk­si Poh­jan­maan ja Ete­lä-Poh­jan­maan Kaup­pa­ka­ma­rit ovat ve­don­neet ra­dan puo­les­ta.

Val­ti­on­va­rain­mi­nis­te­riö tie­dot­ti äs­ket­täin, et­tä se ha­lu­aa ot­taa käyt­töön su­ku­puo­li­neut­raa­lit hen­ki­lö­tun­nuk­set. Mi­nis­te­riö on las­ke­nut, et­tä jul­ki­sel­le sek­to­ril­le kaa­vail­tu uu­dis­tus toi­si 40 mil­joo­nan eu­ron kus­tan­nuk­set ja yk­si­tyi­sil­le toi­mi­joil­le 60 mil­joo­nan eu­ron kus­tan­nuk­set. Jos vaik­ka tuos­ta hetu-uu­dis­tuk­ses­ta luo­vut­tai­siin, sil­lä­hän sai­si jo Suu­poh­jan ra­dan edes ke­vy­es­ti kor­jat­tua.

Tuo­mas Koi­vu­nie­mi

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Kesälehti 2025