Johanna Kylmäluoma avasi joogastudion
Lukijoilta: Trahteerimestaritar
Karhubasket haki vierasvoiton Kisahallista
Kulttuuri pidentää ikää
Lukijoilta: Julkisista hankinnoista
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Nuoripari viihtyy uudessa hirsitalossa Valkamankylässä
Koulun alku on uusi elämänvaihe
Kesä 1991 oli ikimuistoinen. Teimme perheeni kanssa kiertomatkan Eurooppaan matkailuautolla. Kuukauden aikana näimme monta maata ja monenlaista maisemaa. Koimme Eiffel-tornin ja härkätaistelun, automuseon, vuoristomaisemat, Monacon kadut ja Välimeren uimarannat. Olin siinä iässä, että maitohampaani olivat irtoamassa ja kaksi niistä irtosikin matkan aikana. Muistan jättäneeni toisen hampaista vuorenhuipulle Sveitsin Alpeille ja toisen heitin paluumatkalla Amsterdamin kanavaan. Amsterdamin torilta löysin ihanat kirahvitossut, jotka minun oli saatava omakseni, vaikka ne olivat aikuisten kokoa. Ne säilyivät pitkään muistona tuosta kesästä.
Amsterdamista minulle ostettiin myös elämäni ensimmäinen koulureppu, sillä pian kotiinpaluun jälkeen minua odotti koulun alku. Matkamme monista ikimuistoisista kokemuksista huolimatta koulun alku oli tuon kesän ylivoimaisesti jännittävin asia. Muistan etukäteen jännittäneeni montaa asiaa. Löydänkö kavereita? Osaanko mennä oikeaan luokkaan? Millainen on opettajani? Kaikkein suurin huolenaiheeni oli se, osaanko niitä asioita, mitä koulussa pitäisi osata. Vanhempani yrittivät rauhoitella kertomalla, että kouluun mennään sen vuoksi, että siellä opitaan. Kouluun mennessä ei tarvinnut osata lukea tai laskea, vaan niitä taitoja alettiin harjoittelemaan koulussa, kunhan kirjaimet ja numerot ensin tulivat tutuiksi.
Aikuisena olen usein muistellut tuota jännittävää aikaa ja miettinyt, miten paljon koulumaailma on muuttunut noista ajoista. Koululaisille asetetut vaatimukset ovat varmasti nykyään kovemmat kuin ennen, mutta toisaalta niin ovat myös lasten valmiudet koulun alkaessa. Perusopetuslain mukaisesti jokaisen lapsen on osallistuttava ennen koulun alkua vuoden kestävään esiopetukseen, jonka yhtenä tarkoituksena on edistää lapsen kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Eskarissa opetellaan jo kirjaimia ja numeroita ja moni lapsi osaa jo lukea kouluun mennessään.
Lapsuudessani pakollista eskaria ei ollut. Päiväkodissamme oli järjestetty jonkinlaista esiopetusta seuraavana vuonna kouluun siirtyville. Käytännössä se tarkoitti sitä, että siirryimme parina iltapäivänä viikossa yläkerran luokkaan, jossa istuimme ison pöydän ääressä, piirsimme, väritimme ja keskustelimme ohjaajamme kanssa. En muista, että olisimme varsinaisesti opetelleet mitään uutta. Eskarin tarkoitus oli ehkä enemmän valmistaa meitä paikallaan istumiseen, keskittymiseen ja opettajan kuuntelemiseen.
Tänä aamuna Kauhajoella koulun aloittaa 167 uutta ekaluokkalaista. Heidän kodeissaan on kesän aikana varmasti käyty monta keskustelua kouluun liittyen. On jännitetty ja odotettu, laskettu päiviä ja esitetty kysymyksiä. Tänään nuo pienet koululaiset ovat uuden, jännittävän elämänvaiheen edessä. Olkoon tuo elämänvaihe täynnä iloa ja onnistumisen riemua, oppimista, ystävyyttä ja uusia kokemuksia.
Hyvää kouluvuotta niin uusille kuin vanhemmillekin koululaisille! Turvallista koulutietä!
Reetta Pitkäkoski
Johanna Kylmäluoma avasi joogastudion
Lukijoilta: Trahteerimestaritar
Karhubasket haki vierasvoiton Kisahallista
Kulttuuri pidentää ikää
Lukijoilta: Julkisista hankinnoista
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Nuoripari viihtyy uudessa hirsitalossa Valkamankylässä
Puistotie 25, KAUHAJOKI
Avoinna:
ma - pe 9-15
(06) 2357 100
etunimi.sukunimi(at)kauhajoki-lehti.fi
ilmoitus (at)kauhajoki-lehti.fi
toimitus(at)kauhajoki-lehti.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.