JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
2852
31.5.2023 14.55

Suu­poh­jan ra­dan osal­ta kat­se tu­le­vai­suu­teen ei­kä pe­ruu­tus­pei­liin

Väy­lä­vi­ras­to lin­ja­si vii­me vii­kol­la tie­dot­tees­saan, et­tä se oli­si sul­ke­mas­sa Suu­poh­jan ra­dan en­si vuo­den ai­ka­na.

Ra­dan pe­rus­teel­li­nen kun­nos­ta­mi­nen ja säh­köis­tä­mi­nen kun tu­li­si­vat ra­dan lii­ken­ne­mää­riin ver­rat­tu­na lii­an kal­liik­si. Vi­ras­to ar­vi­oi, et­tä kor­jaus ja säh­köis­tys mak­sai­si­vat 240 mil­joo­naa eu­roa. Ra­dan sul­ke­mis­ta vi­ras­to pe­rus­te­lee myös sil­le ase­te­tuil­la pai­no- ja no­peus­ra­joi­tuk­sil­la.

Val­ti­on vi­ras­tos­sa voi­tai­siin kat­soa Suu­poh­jan ra­dan osal­ta tu­le­vai­suu­teen, ei­kä pe­ruu­tus­pei­liin. Rau­ta­tiel­lä ei ole hen­ki­lö­lii­ken­net­tä näh­ty sit­ten 1960-lu­vun lo­pun, mut­ta se on pal­vel­lut muun mu­as­sa Kas­kis­ten sa­ta­maa sekä met­sä- ja sa­ha­te­ol­li­suu­den kul­je­tuk­sia. Täl­lä het­kel­lä Met­sä Bo­ard Oyj sel­vit­te­lee tai­ve­kar­ton­ki­teh­taan ra­ken­ta­mis­ta Kas­ki­siin ja in­ves­toin­nin ar­vo oli­si to­teu­tu­es­saan mil­jar­di­luok­kaa.

Suu­poh­jan 113-ki­lo­met­ri­sen ra­dan pe­rus­teel­li­sen kun­nos­tuk­sen ar­vi­oi­tiin puo­li­tois­ta vuot­ta sit­ten mak­sa­van 140 mil­joo­naa eu­roa ja ke­ven­ne­tyn kun­nos­tuk­sen 40 mil­joo­naa eu­roa (Kau­ha­jo­ki-leh­ti 13.1.2022). Ra­dan kun­nos­tus­ta on aja­nut Ete­lä-Poh­jan­maan Ra­ta­yh­dis­tys, min­kä li­säk­si esi­mer­kik­si niin Poh­jan­maan kuin Ete­lä-Poh­jan­maan Kaup­pa­ka­ma­rit ovat ve­don­neet asi­an puo­les­ta.

Väy­lä­vi­ras­ton tuo­re ar­vio ra­dan 240 mil­joo­nan eu­ron kor­jaus- ja säh­köis­tys­kus­tan­nuk­sis­ta on ylä­kant­tiin. Uk­rai­nan sota on nos­ta­nut inf­ra­ra­ken­ta­mi­sen kus­tan­nus­ta­soa, mut­ta on­ko­han vi­ras­ton ar­vi­os­sa vä­hän vir­ka­mies­li­sää? Poh­jois-Poh­jan­maal­la ja Poh­jois-Sa­vos­sa kul­ke­van 166 ki­lo­met­rin pi­tui­sen Yli­vies­ka-Ii­sal­mi -ra­dan säh­köis­tyk­seen on käy­tet­ty 45 mil­joo­naa eu­roa. Näin ol­len Suu­poh­jan ra­dan säh­köis­tä­mi­sen kus­tan­nuk­set oli­si­vat va­jaat 31 mil­joo­naa eu­roa. Eli vaik­ka kus­tan­nus­ten ar­vi­oi­tai­siin hiu­kan nous­seen reip­paan vuo­den ai­ka­na, poh­ja­lais­ra­dan kun­nos­tus mak­sai­si kaik­ki­aan jopa al­le 200 mil­joo­naa eu­roa.

Met­sä Bo­ard on ai­em­min teh­nyt kak­si mil­jar­di­luo­kan te­ol­li­suu­sin­ves­toin­tia Ke­miin Meri-La­pis­sa ja Ää­ne­kos­kel­le Kes­ki-Suo­mes­sa. Val­tio on tu­ke­nut näi­tä hank­kei­ta pa­nos­ta­mal­la 150 mil­joo­naa eu­roa kum­man­kin alu­een lii­ken­neinf­raan.

Ete­lä-Poh­jan­maal­ta on ol­tu yh­tey­des­sä par­hail­laan Hel­sin­gin Sää­ty­ta­lol­la kool­la ole­viin puo­lu­e­ryh­miin Suu­poh­jan rata -asi­as­ta. Rau­ta­tien lait­ta­mi­nen lyön­tiin on tär­ke­ää kaik­kien ra­dan­var­ren kun­tien kuin kah­den poh­ja­lais­maa­kun­nan­kin elin­voi­man nä­kö­kul­mas­ta. Ei­kö val­tio voi­si suh­tau­tua myön­tei­ses­ti myös ra­ta­hank­kee­seen, joka tu­ki­si mit­ta­vaa te­ol­li­suu­sin­ves­toin­tia mei­dän­kin alu­eel­lam­me?

Uu­si ul­jas rata oli­si pait­si te­ol­li­suus- ja elin­kei­no­po­liit­ti­ses­ti, mut­ta myös il­mas­to- ja ym­pä­ris­tö­po­liit­ti­ses­ti jär­ke­vä rat­kai­su, kun met­sä-, saha- ja muun te­ol­li­suu­den kul­je­tuk­set kul­ki­si­vat ku­mi­pyö­rien si­jaan rau­ta­pyö­ril­lä. Myös asuk­kai­den kan­nal­ta se oli­si tur­val­li­nen vaih­to­eh­to, kun se vä­hen­täi­si rek­ka­lii­ken­net­tä alu­een tär­keim­mäl­lä val­ta­väy­läl­lä, Kan­ta­tie 67:lla.

Tuo­mas Koi­vu­nie­mi

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Karhu basket -liite