Kenkäkauppiaat soisivat löytävänsä liikkeelle jatkajan
Työllisyysasiat siirtyvät vuodenvaihteessa kokonaan Vuoksille
Johanna Kylmäluoma avasi joogastudion
Lukijoilta: Trahteerimestaritar
Karhubasket haki vierasvoiton Kisahallista
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Nuoripari viihtyy uudessa hirsitalossa Valkamankylässä
Suupohjan radan osalta katse tulevaisuuteen eikä peruutuspeiliin
Väylävirasto linjasi viime viikolla tiedotteessaan, että se olisi sulkemassa Suupohjan radan ensi vuoden aikana.
Radan perusteellinen kunnostaminen ja sähköistäminen kun tulisivat radan liikennemääriin verrattuna liian kalliiksi. Virasto arvioi, että korjaus ja sähköistys maksaisivat 240 miljoonaa euroa. Radan sulkemista virasto perustelee myös sille asetetuilla paino- ja nopeusrajoituksilla.
Valtion virastossa voitaisiin katsoa Suupohjan radan osalta tulevaisuuteen, eikä peruutuspeiliin. Rautatiellä ei ole henkilöliikennettä nähty sitten 1960-luvun lopun, mutta se on palvellut muun muassa Kaskisten satamaa sekä metsä- ja sahateollisuuden kuljetuksia. Tällä hetkellä Metsä Board Oyj selvittelee taivekartonkitehtaan rakentamista Kaskisiin ja investoinnin arvo olisi toteutuessaan miljardiluokkaa.
Suupohjan 113-kilometrisen radan perusteellisen kunnostuksen arvioitiin puolitoista vuotta sitten maksavan 140 miljoonaa euroa ja kevennetyn kunnostuksen 40 miljoonaa euroa (Kauhajoki-lehti 13.1.2022). Radan kunnostusta on ajanut Etelä-Pohjanmaan Ratayhdistys, minkä lisäksi esimerkiksi niin Pohjanmaan kuin Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarit ovat vedonneet asian puolesta.
Väyläviraston tuore arvio radan 240 miljoonan euron korjaus- ja sähköistyskustannuksista on yläkanttiin. Ukrainan sota on nostanut infrarakentamisen kustannustasoa, mutta onkohan viraston arviossa vähän virkamieslisää? Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa kulkevan 166 kilometrin pituisen Ylivieska-Iisalmi -radan sähköistykseen on käytetty 45 miljoonaa euroa. Näin ollen Suupohjan radan sähköistämisen kustannukset olisivat vajaat 31 miljoonaa euroa. Eli vaikka kustannusten arvioitaisiin hiukan nousseen reippaan vuoden aikana, pohjalaisradan kunnostus maksaisi kaikkiaan jopa alle 200 miljoonaa euroa.
Metsä Board on aiemmin tehnyt kaksi miljardiluokan teollisuusinvestointia Kemiin Meri-Lapissa ja Äänekoskelle Keski-Suomessa. Valtio on tukenut näitä hankkeita panostamalla 150 miljoonaa euroa kummankin alueen liikenneinfraan.
Etelä-Pohjanmaalta on oltu yhteydessä parhaillaan Helsingin Säätytalolla koolla oleviin puolueryhmiin Suupohjan rata -asiasta. Rautatien laittaminen lyöntiin on tärkeää kaikkien radanvarren kuntien kuin kahden pohjalaismaakunnankin elinvoiman näkökulmasta. Eikö valtio voisi suhtautua myönteisesti myös ratahankkeeseen, joka tukisi mittavaa teollisuusinvestointia meidänkin alueellamme?
Uusi uljas rata olisi paitsi teollisuus- ja elinkeinopoliittisesti, mutta myös ilmasto- ja ympäristöpoliittisesti järkevä ratkaisu, kun metsä-, saha- ja muun teollisuuden kuljetukset kulkisivat kumipyörien sijaan rautapyörillä. Myös asukkaiden kannalta se olisi turvallinen vaihtoehto, kun se vähentäisi rekkaliikennettä alueen tärkeimmällä valtaväylällä, Kantatie 67:lla.
Tuomas Koivuniemi
Kenkäkauppiaat soisivat löytävänsä liikkeelle jatkajan
Työllisyysasiat siirtyvät vuodenvaihteessa kokonaan Vuoksille
Johanna Kylmäluoma avasi joogastudion
Lukijoilta: Trahteerimestaritar
Karhubasket haki vierasvoiton Kisahallista
IKH:n muutosneuvottelut päättyivät - väkeä irtisanottiin
Jonathan Timonen nähdään The Voice of Finlandissa
Auto ojaan Aninkujalla - paikalle tuli lääkintähelikopterikin
Auto päin puuta keskustassa
Nuoripari viihtyy uudessa hirsitalossa Valkamankylässä
Puistotie 25, KAUHAJOKI
Avoinna:
ma - pe 9-15
(06) 2357 100
etunimi.sukunimi(at)kauhajoki-lehti.fi
ilmoitus (at)kauhajoki-lehti.fi
toimitus(at)kauhajoki-lehti.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.