JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
6886
Kulttuuri
29.8.2019 15.10

Koi­vu­mä­en Al­pon elä­mä kan­sien vä­lis­sä

Er­ja Pek­ka­la, teks­ti ja ku­vat

Kau­ha­jo­ki-seu­ra ry. lah­joit­ti Al­po Koi­vu­mä­el­le hei­nä­kuus­sa hä­nen 80-vuo­tis­päi­vil­lään tai­tei­li­jas­ta ja hä­nen tai­tees­taan ker­to­van kir­jan ni­mel­tään Al­pon sa­van­nil­la.

Pää­o­sas­sa ovat ku­vat Al­pon luo­mis­ta eläi­mis­tä ja mie­hes­tä työn­sä ää­rel­lä. Jo pel­käs­tään ku­via se­laa­mal­la saa vä­läh­dyk­sen sii­tä, min­kä­lais­ta tai­det­ta mies te­kee ja min­kä­lai­sil­le ret­kil­le tai­de on hä­net joh­dat­ta­nut vii­mei­sen pa­rin­kym­me­nen vuo­den ai­ka­na.

Kir­ja an­taa mah­dol­li­suu­den tar­kas­tel­la hy­vin lä­hel­tä tai­dok­kaas­ti luo­tu­ja vil­lie­läi­miä, maa­ti­ai­sia ko­tie­läi­miä sekä muu­ta­maa ih­mis­hah­moa - heh­ku­lam­pun kan­nat sil­mi­nä tai van­ha ben­sa­tank­ki sar­vi­kuo­non kil­pe­nä saa hy­myn huu­lil­le. Ha­vain­to yl­lät­tää, mut­ta myös ilah­dut­taa, sil­lä tut­tu­jen esi­nei­den löy­tä­mi­nen ro­mus­ta luo­dus­sa tai­tees­sa hou­kut­taa miet­ti­mään, mi­ten eri ta­voin asi­oi­ta voi näh­dä, kun vain an­taa mie­li­ku­vi­tuk­sel­leen mah­dol­li­suu­den.

Niin­hän sitä sa­no­taan, et­tä sil­mät ovat sie­lun pei­li ja Al­po on saa­nut te­ok­siin sie­lua ja elä­vyyt­tä te­ke­mäl­lä kai­kil­le eläi­mil­leen eloi­sat sil­mät la­sis­ta tai muus­ta ma­te­ri­aa­lis­ta, joka kiin­nit­tää kat­so­jan huo­mi­on ja saa va­lon hoh­ta­maan sa­la­pe­räi­ses­ti. Tä­män huo­maa vii­meis­tään kir­jan si­vuil­ta, jos sii­hen ei ole en­nen huo­mi­o­ta kiin­nit­tä­nyt tai töi­tä kos­kaan edes näh­nyt.

Vaa­ti­ma­ton mies

Ta­ri­na joh­dat­taa lu­ki­jan aluk­si Al­pon lap­suu­teen ja elä­mään maa­ti­lal­la yh­des­sä ison per­heen kans­sa. Lo­vii­sa Kau­ti­ai­sen haas­tat­te­lu­jen kaut­ta muo­dos­tuu kuva poik­keuk­sel­li­sen lah­jak­kaas­ta po­jas­ta, joka jo pie­nes­tä läh­tien näki maa­il­man eri ta­val­la kuin ikä­to­ve­rin­sa tai per­heen­sä näki. 1900-lu­vun puo­les­sa­vä­lis­sä ei ol­lut kou­lu­ku­raat­to­rei­ta tai te­ra­peut­te­ja ta­ker­tu­mas­sa ikä­to­ve­rei­den leik­ke­jä kart­ta­vaan ja omis­sa olois­sa viih­ty­vään lap­seen ja Al­po sai rau­has­sa hom­mail­la omi­aan ja piir­rel­lä pii­rus­tuk­si­aan.

Kir­jas­ta käy il­mi mie­hen mo­ni­puo­li­nen lah­jak­kuus ja kiin­nos­tus asi­oi­hin, jot­ka ei­vät jo­kais­ta yh­des­sä huo­nees­sa ja yh­des­sä pi­has­sa elä­nyt­tä maa­seu­dun mies­tä kiin­nos­ta. Kir­ja vah­vis­taa myös jo en­nal­ta syn­ty­nyt­tä ku­vaa sii­tä, et­tä Al­po on var­mas­ti maa­il­man vaa­ti­mat­to­min mies - ar­vok­kai­ta kun­ni­a­mai­nin­to­ja ja mi­ta­le­ja on jo pit­kä rivi, mut­ta ei hän niil­lä pröys­täi­le. Ker­too kyl­lä kir­jas­sa sy­dä­men­sä ole­van täyn­nä suur­ta kii­tol­li­suut­ta.

Al­pon elä­män­ta­ri­na on ai­van häm­mäs­tyt­tä­vä. 62-vuo­ti­aa­na mies, joka ai­kai­sem­min on mat­kus­ta­nut vain ker­ran ar­mei­jan ai­ka­na Til­kan sai­raa­laan, on yh­täk­kiä reis­san­nut enem­män, kuin mo­net maa­il­man­kan­sa­lai­sik­si it­se­ään ti­tu­lee­raa­vat. Hän on näh­nyt ja hä­nel­le on esi­tel­ty paik­ko­ja, jois­ta me muut em­me edes tie­dä saa­tik­ka, et­tä osai­sim­me unel­moi­da niis­tä.

Koi­vu­mä­en ky­län Al­po Al­peil­la on kum­mal­li­nen mie­li­ku­va, mut­ta ai­van ihas­tut­ta­va kuva kir­jas­sa. Al­pon eläi­miä on ol­lut pa­lat­sien puu­tar­hois­sa ja maa­il­man­kuu­luis­sa tai­de­mu­se­ois­sa, ja sil­ti tai­tei­li­ja on edel­leen van­ha kun­non Al­po, joka saa ins­pi­raa­ti­on­sa kir­jo­jen ku­vis­ta ja mui­den hyl­kää­mäs­tä ro­mus­ta.

Krii­ti­kon mie­leen

Kau­ti­ai­sen li­säk­si kir­jaa on ol­lut te­ke­mäs­sä jouk­ko tai­teen ja kult­tuu­rin merk­ki­hen­ki­löi­tä. Kir­jaan on lai­nat­tu jo edes­men­neen ku­va­tai­tei­li­ja ja tai­dek­rii­tik­ko Erk­ki Pir­to­lan teks­ti, jos­sa hän ku­vai­lee saa­pu­mis­taan en­sim­mäi­sen ker­ran Al­pon sa­van­nil­le. Kie­mur­ta­ja­käär­me, sar­vi­kuo­no - pel­ti­kö­tik­kä ja Hak­ka­pe­liit­ta-raa­jai­set kro­ko­tii­lit häm­mäs­tyt­ti­vät krii­ti­kon.

– Koi­vu­mä­ki on mitä par­hain esi­merk­ki pi­ha­maa­tai­tei­lun ra­jat­to­mas­ta rie­mus­ta, sii­tä ku­van­luo­mi­sen tar­pees­ta, joka muo­toi­lee it­sen­sä kaik­kien sään­tö­jen ja op­pi­nei­suuk­sien ul­ko­puo­lel­la, Pir­to­la kir­joit­taa.

Tai­teen toh­to­ri ja ny­ky­ään Hä­meen­lin­nan kau­pun­gin las­ten­kult­tuu­ri­pääl­lik­kö Min­na Ha­ve­ri ker­too teks­tis­sään saa­pu­neen­sa en­sim­mäis­tä ker­taa sa­van­nil­le vuon­na 2002, jol­loin hän oli nuo­ri väi­tös­kir­ja­tut­ki­ja. Hän ku­vai­lee Al­pon ta­paa teh­dä töi­tään ja ITE-tai­teel­le lei­mal­li­sia piir­tei­tä. ITE on ly­hen­nys sa­nois­ta it­se teh­ty elä­mä ja se tar­koit­taa Suo­mes­sa teh­tyä kou­lut­ta­mat­to­mien tai­tei­li­joi­den ar­jen ym­pä­ris­töis­sä syn­ty­vää tai­det­ta.

– Al­po tai­vut­taa me­tal­lia, ta­koo pel­tiä, muo­toi­lee au­ton­ren­kai­den ku­mia, silp­pu­aa juo­ma­tölk­ke­jä, su­lat­taa re­hu­säk­kien muo­via ja leik­kaa sil­miä var­ten lä­pi­nä­ky­vää muo­via pul­lois­ta. Hän löy­tää eläi­men osan öl­jy­poh­jas­ta tai hak­kaa jän­te­vän muo­don pel­ti­ka­nis­te­ris­ta, Ha­ve­ri ihas­te­li teks­tis­sään.

Al­po ja Rans­kan Hen­ri

Toi­mit­ta­ja, fi­lo­so­fi­an toh­to­ri ja tai­dek­rii­tik­ko Mar­ja-Tert­tu Ki­vi­rin­ta ha­kee kir­joi­tuk­ses­saan Al­po Koi­vu­mä­en ja vuo­si­na 1844–1910 elä­neen rans­ka­lai­sen it­se­op­pi­neen tai­tei­li­jan Hen­ry Rous­se­aun töi­den yh­ty­mä­koh­tia. Hän kävi en­sim­mäi­sen ker­ran Koi­vu­mä­en ky­läs­sä vuon­na 2003, mu­ka­naan sveit­si­läi­nen va­lo­ku­vaa­ja Ma­rio del Cur­to ja rans­ka­lai­nen tai­teen­tun­ti­ja Jean-Noël Mon­taigné. Pari vuot­ta tuon käyn­nin jäl­keen del Cur­ton suu­ria vä­ri­va­lo­ku­via Al­po Koi­vu­mä­es­tä pi­ha­pii­rei­neen oli esil­lä Pa­rii­sis­sa.

– Pal­mut huo­ju­vat ja vil­lie­läi­met kir­maa­vat vii­da­kos­sa Hen­ry Rous­se­aun maa­lauk­sis­sa, ku­ten Koi­vu­mä­en pi­ha­sa­van­nil­la, ker­too Ki­vi­rin­ta kir­joit­ta­neen­sa vuon­na 2006 Hel­sin­gin Sa­no­mis­sa.

Ki­vi­rin­ta nä­kee mo­lem­pien tai­tei­li­joi­den töis­sä sa­man­kal­tai­sen ai­he- ja fan­ta­si­a­maa­il­man, jota voi vain häm­mäs­tel­lä ja naut­tia nii­den ru­nol­li­suu­des­ta. Häm­mäs­tyt­tä­vää on myös se, et­tä Koi­vu­mä­es­tä ja Pab­lo Pi­cas­sos­ta kir­joi­te­taan sa­mal­la si­vul­la.

Rous­se­aun töi­tä on edel­leen esil­lä yli sata vuot­ta hä­nen kuo­le­man­sa jäl­keen tai­de­mu­se­oi­den näyt­te­lyis­sä ym­pä­ri maa­il­maa, on siis erit­täin jän­nit­tä­vää miet­tiä, min­kä­lai­sen kä­den­jäl­jen Al­po Koi­vu­mä­ki jät­tää kan­sain­vä­li­seen tai­de­his­to­ri­aan.

Iso jouk­ko te­ki­jöi­tä

Kir­jan vii­mei­sen osan en­nen Kau­ha­jo­ki-seu­ran pu­heen­joh­ta­ja Lii­sa Ruis­mä­en lop­pu­pu­heen­vuo­roa ja kii­tos­sa­no­ja, käyt­tää eme­ri­tusp­ro­fes­so­ri Sep­po Knuu­ti­la sy­ven­tääk­seen lu­ki­jal­le, mitä vi­su­aa­li­nen ny­ky­kan­san­tai­de eli ITE il­men­tää.

– Suo­ma­lai­nen ITE on ai­nut­laa­tuis­ta omal­la ta­val­laan, ro­sois­ta, ”eläi­mel­lis­tä”, iro­nis­ta, sy­dä­mel­lis­tä ja kau­em­paa kat­sot­tu­na ek­soot­tis­ta, Knuu­ti­la kir­joit­taa.

Hän tuo esil­le, et­tä ITE-te­ok­sia on mit­taa­ma­ton kir­jo ja te­os­ten tai­a­no­mai­nen voi­ma tu­lee sii­tä, et­tä nii­den kaut­ta avau­tuu vi­su­aa­li­nen maa­il­ma myös men­nee­seen. Al­pon töi­den haus­kuut­ta hän ku­vaa ker­to­mal­la pi­han­sa lei­jo­na­pa­ris­kun­nas­ta, joil­la on her­ne­rok­ka­sil­mät.

176-si­vui­nen kir­ja si­säl­tää pit­käs­ti tois­ta­sa­taa ku­vaa Al­pon töis­tä ja mie­hes­tä töi­den­sä pa­ris­sa. Kir­jan on kus­tan­ta­nut Kau­ha­jo­ki-seu­ra. Tuo­tan­non ja toi­mi­tus­työn ovat teh­neet Lii­sa Heik­ki­lä-Palo ja Eli­na Vuo­ri­mies ja tai­ton ja ku­van­kä­sit­te­lyn Mar­ko Mä­ki­nen. Ku­vaa­jat ovat Veli Granö, Min­na Ha­ve­ri, Ris­to Kau­ti­ai­nen, Sep­po Knuu­ti, Mir­ja Koi­vis­to, Jean-Noël Mon­taigné, Han­nu Paju sekä San­ni Sep­po. Li­säk­si ku­via on per­hees­tä sekä lap­se­na maa­la­tuis­ta töis­tä.

Kuu­lui­sien ih­mis­ten sa­non­to­ja jää elä­mään ja Al­po Koi­vu­mä­en sig­nee­raa­ma löy­tyy heti Knuu­ti­lan ot­si­kon al­ta. ”Jos tai­de lä­hen­tää ih­mi­siä, sil­loin se pi­tää paik­kan­sa yh­teis­kun­nas­sa.” Kir­ja saa ym­mär­tä­mään, kuin­ka suu­ri ja kuu­lui­sa tai­tei­li­ja Al­po Koi­vu­mä­ki it­se asi­as­sa on.

Jut­tu on jul­kais­tu alun­pe­rin 2.8.2019 il­mes­ty­nees­sä Kau­ha­jo­ki-leh­des­sä!

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Kesälehti 2025