JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
3003
Blogi
12.10.2025 9.00

Har­taus­kir­joi­tus: Kris­ti­tyn va­paus

Maa­il­maa luo­des­saan Ju­ma­la le­pä­si seit­se­män­te­nä päi­vä­nä. Kol­mas käs­ky on tu­han­sia vuo­sia ke­hot­ta­nut py­hit­tä­mään le­po­päi­vän.

Ny­ky­ään Suo­mes­sa, ku­ten mo­nis­sa muis­sa­kin mais­sa yh­teis­kun­ta pyö­rii mo­nil­ta osin avoi­me­na yö­tä päi­vää seit­se­mä­nä päi­vä­nä vii­kos­sa. On yleis­tä, et­tä moni va­paa­päi­vä sat­tuu sun­nun­tain si­jaan ar­ki­päi­väl­le.

Ny­ky­tek­nii­kan avul­la on mah­dol­li­suus py­säh­tyä ja hil­jen­tyä seu­raa­maan ko­ti­seu­ra­kun­nan ju­ma­lan­pal­ve­luk­sia tai ra­di­on har­tau­soh­jel­mia jäl­keen­päin ne­tin ih­meel­li­ses­tä maa­il­mas­ta. Eläm­me mo­nien eri­lais­ten vaih­to­eh­to­jen ja mark­ki­na­hä­li­nän maa­il­mas­sa. Py­säh­ty­mi­nen ja hil­jen­ty­mi­nen rau­hoit­taa, kir­kas­taa aja­tuk­sia ja aut­taa huo­maa­maan hy­vät asi­at elä­mäs­sään sekä tun­te­maan niis­tä kii­tol­li­suut­ta.

Evan­ke­liu­mi (Luuk.14.1-6) ker­too Jee­suk­sen vie­rai­lun ta­pah­tu­mis­ta. Hä­net oli kut­sut­tu sa­pat­ti­na erään fa­ri­seus­ten joh­to­mie­hen ko­tiin. Ate­ri­a­pöy­däs­sä tark­kail­tiin Jee­sus­ta, kun hä­nen luok­seen tuli sai­ras mies. En­sin Jee­sus ky­syi: ”On­ko sa­pat­ti­na lupa pa­ran­taa vai ei?” Hil­jai­suu­den jäl­keen Jee­sus kos­ke­tuk­sel­laan pa­ran­si mie­hen ja lä­het­ti hä­net pois. Jee­sus ky­syi toi­sen­kin ky­sy­myk­sen: ”Mi­ten te it­se teet­te? Jos jon­kun poi­ka tai här­kä pu­to­aa kai­voon, niin kai hän heti nos­taa sen siel­tä, vaik­ka oli­si­kin sa­pat­ti?”

Ate­ri­al­la mu­ka­na ol­leet lai­no­pet­ta­jat ja fa­ri­seuk­set oli­vat sa­nat­to­mia myös Jee­suk­sen pa­ran­ta­vas­ta kos­ke­tuk­ses­ta. Mo­nien vas­taa­vien ih­me­te­ko­jen jäl­keen kan­san ra­kas­ta­ma rau­han­ruh­ti­nas myö­hem­min tuo­mit­tiin syyt­tö­mä­nä ris­tin­kuo­le­maan. Ei­kö tun­nu­kin epä­oi­keu­den­mu­kai­sel­ta! Mut­ta kaik­ki Jee­suk­sen kär­si­myk­set ja ih­me­te­ot oli­vat­kin Ju­ma­lan suun­ni­tel­ma­na ar­moa, joka va­paut­taa ih­mi­set syn­tien taa­kas­ta ja an­taa uu­den mah­dol­li­suu­den. Rak­kau­te­na vai­kut­ta­va us­ko Kris­tuk­seen va­paut­taa pe­rus­ta­mas­ta elä­mää omien te­ko­jen ja tois­ten ih­mis­ten mie­li­pi­tei­den va­raan. Joka ti­lan­tees­sa us­ko luo toi­voa ja luot­ta­mus­ta sii­hen, et­tä epä­oi­keu­den­mu­kai­suuk­sien­kin kes­kel­lä elä­mä kan­nat­te­lee eteen­päin. Har­va vält­tää kär­si­myk­set ko­ko­naan. Elä­män ei ole tar­koi­tus­kaan ol­la help­poa. Kris­ti­tyn va­paus si­too to­tuu­teen ja rak­kau­teen. Rak­kaus kes­tää kai­ken ja aut­taa pär­jää­mään yli vai­kei­den vai­hei­den.

Jee­suk­sen ja­lan­jäl­jil­lä kul­ke­val­la on sy­dä­men si­vis­tys­tä hy­väk­syä eri­lai­suus, hok­sa­ta lä­him­mäi­sen hätä ja avun­tar­ve sekä toi­mia huo­maa­vai­ses­ti ja kun­ni­oit­ta­vas­ti mui­ta ih­mi­siä koh­taan. Vää­rien sa­no­jen tai te­ko­jen koh­dal­la syn­nin­tun­to ja an­teek­si­pyyn­tö toi­mii laas­ta­rin ta­voin haa­vo­ja pa­ran­ta­en. Tär­ke­ää on tie­dos­taa se­kin, et­tä elä­mäs­sä sat­tuu ja ta­pah­tuu; maan pääl­lä ku­kaan ei voi ol­la täy­del­li­nen. Ih­mi­set ovat eri­lai­sia sekä ai­nut­laa­tui­si­na ar­vok­kai­ta juu­ri sel­lai­se­na kuin ku­kin on. Elä­män­ti­lan­tei­den vaih­del­les­sa teh­dään pie­niä tai suu­ria ar­vi­oi­ta sii­tä, mikä rat­kai­su mi­hin­kin asi­aan ja het­keen on pa­ras. On hyvä kai­kis­sa asi­ois­sa ru­koil­len pyy­tää joh­da­tus­ta tu­le­vaan syk­syyn ja tal­veen luot­ta­en sii­hen, et­tä kai­kel­la on tar­koi­tuk­sen­sa, kun mei­tä kas­va­te­taan koh­ti ikuis­ta kirk­kaut­ta.

Päi­vi Num­mi­jo­ki

kirk­ko­val­tuus­ton ja -neu­vos­ton jä­sen

Kau­ha­jo­en seu­ra­kun­ta

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Ruokamessut 2025