Sudet söivät koiran Kauhajoella ja raatelivat Isojoella
Opintolan vesiputket uusitaan
Näkökulmia: Puhelujen pakoilua
Karhubasketin uusi pelaaja on Korisliigasta tuttu kasvo
Rita Kostama on Suomeen päästyään raivannut hienon elämänpolun
Pirttikankaalla paloi auto ja sen vierestä löytyi menehtynyt henkilö
Sannin IKH Areena -keikka peruttiin
Kauhajoen viimeinenkin kyläkauppa lopetti
Muistokirjoitus: Outi Sakari oli rakastettu ihminen
Arpa toi muhkean rahapotin Kauhajoelle
Jari Pitkäkoski toivoo, että Tokerotien onnettomuus- ja vahinkotilastot saavuttaisivat ELY-keskuksenkin ja että sitä myöten tien tason nosto toteutuisi. Kuva: Tuomas Koivuniemi.
Lukijoilta: Tokerotie ja KT67
Viime talven aikana näin Tokerotiellä kolme rekka-autoa tieltä suistuneena, vaikka en edes kulje tietä säännöllisesti.
Lumivallit kertoivat, että muitakin suistumisia oli tapahtunut. Tämä kertonee, että tie tarvitsee muutakin kuin lisää nopeusrajoituksia ja sulkuviivoja.
Kolmisen vuotta sitten yhteisneuvottelussa ELY-keskuksen kanssa kunnanjohtaja Linda Leinosen johdolla Kauhajoki sai alustavan lupauksen tien tason nostosta, aloitteen tekijänä oli silloin Kauhajoen yrittäjäjärjestö. Kaupungin on pidettävä asiaa aktiivisesti esillä. Toivottavasti onnettomuus- ja vahinkotilastot saavuttavat myös ELY-keskuksen.
Kauhajoen kannalta toisena tärkeänä kulkuväylänä näen kantatie 67:n. Se on vilkas reitti maakuntakeskukseen ja pohjoiseen. Liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti vuosikymmenten kuluessa. Työmatkaliikennettä on paljon molempiin suuntiin, joukossa myös opiskelijoita. Tavara- ja rekkaliikenteen määrä on myös runsas. Tie on ollut kunnossa ja hyvin hoidettu jo pitkään. Kun pääset Kurikan Kärpäskylään asti, voit jatkaa valaistua tietä pitkin ketjukaupungissa lähes sata kilometriä aina Ylihärmään asti. Paluumatkalla pimeällä tiellä Kauhajokea lähestyessäsi et sitten voikaan välttyä ajatukselta, että olet saapumassa maakunnan viimeiseen peräkylään. Jos tällainen ajatus yllättää kokeneen kulkijan, voi vain miettiä, mikä on tuoreen tulijan ensivaikutelma.
Ihmettelin jo 1980-luvulla, kun Kt67:n tievalaistus loppui Aronkylässä Tokerotien risteykseen. Kuulin viranhaltijalta, että tievalaistuksesta oli keskusteltu Aronkylän ohitustiesuunnitelman yhteydessä, mutta kun se ilmeisesti kaikkien onneksi hylättiin, tievalaistuskin jäi toteutumatta. No tähän päivään mennessä siihen on tullut jatkoa 2-3 valaisinpylvästä. Tuolla pimeällä tiellä Aronkylässä on menehtynyt kaksi auton töytäisemäksi joutunutta pyöräilijää, yhtä vastaavaan onnettomuuteen joutunutta pyöräilijää olen työmatkallani hoivaillut Kurikan puolella ambulanssia odotellessa. Muitakin pimeällä tiellä onnettomuuteen joutuneita lienee.
Kauhajoen kaupungin alueella on Kt67:lla valaistusta kokonaisuudessaan 5 km matkalla jakaantuen 1-1.5 km pätkiin. Teuvan alueella samalla tiellä on valaistusta n. 16 km. Aronkylän-Laitasaaren välillä valaistus olisi tarpeen liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Monessa paikassa on tuollaiset 7 km:n metsätaipaleetkin valaistu, lähimmät tuntemani Lapualla ja Peräseinäjoella, meillä toki on enemmän tieliittymiä metsätaipaleella, ehkä enemmän hirviäkin. Kevyen liikenteen väylistä lienee turha haaveillakaan, joten siitä ei sen enempää.
Valaistus lisää liikenneturvallisuutta, vähentää ajorasitusta ja helpottaa kulkemista. Sillä voi olla merkitystä, kun mietitään työmatkaa ja asuinpaikan valintaa tai yrityksen sijoittumista. Kaupungille se merkitsee joka tapauksessa myönteistä imagoa. Kauhajoella on tehty vähän paikkakunnan tärkeimpien liikenneväylien kehittämiseksi. Valtion viranomaisten taholta ei tulla varmasti mitään tarjoamaan, jos asioita ei paikkakunnan tai sen edustajien taholta aktiivisesti ajeta.
Kuvaavaa on, että viimeisten vaalien alla, kun oli luvassa Metsä-Botnian tehdashanke Kaskisissa ja 300 rekan päivittäinen kulku tehtaalle – siis Kt67:aa ja merkittävästi myös Tokerotietä pitkin - keskustan kunnallisjärjestö esitti eteläisten tieyhteyksien parantamista, Hyypän itäpuolen tietä ei ymmärrettävästi enää mainittu. No en tuosta suuremmin sinänsä yllättynyt.
Jari Pitkäkoski
eläkel. lääkäri
Sudet söivät koiran Kauhajoella ja raatelivat Isojoella
Opintolan vesiputket uusitaan
Näkökulmia: Puhelujen pakoilua
Karhubasketin uusi pelaaja on Korisliigasta tuttu kasvo
Rita Kostama on Suomeen päästyään raivannut hienon elämänpolun
Pirttikankaalla paloi auto ja sen vierestä löytyi menehtynyt henkilö
Sannin IKH Areena -keikka peruttiin
Kauhajoen viimeinenkin kyläkauppa lopetti
Muistokirjoitus: Outi Sakari oli rakastettu ihminen
Arpa toi muhkean rahapotin Kauhajoelle
Puistotie 25, KAUHAJOKI
Avoinna:
ma - pe 9-15
(06) 2357 100
etunimi.sukunimi(at)kauhajoki-lehti.fi
ilmoitus (at)kauhajoki-lehti.fi
toimitus(at)kauhajoki-lehti.fi
Sivustomme käyttää evästeitä.