JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
3470
Jari Pitkäkoski toivoo, että Tokerotien onnettomuus- ja vahinkotilastot saavuttaisivat ELY-keskuksenkin ja että sitä myöten tien tason nosto toteutuisi. Kuva: Tuomas Koivuniemi.

Jari Pitkäkoski toivoo, että Tokerotien onnettomuus- ja vahinkotilastot saavuttaisivat ELY-keskuksenkin ja että sitä myöten tien tason nosto toteutuisi. Kuva: Tuomas Koivuniemi.

Blogi
12.9.2024 11.30

Lu­ki­joil­ta: To­ke­ro­tie ja KT67

Vii­me tal­ven ai­ka­na näin To­ke­ro­tiel­lä kol­me rek­ka-au­toa tiel­tä suis­tu­nee­na, vaik­ka en edes kul­je tie­tä sään­nöl­li­ses­ti.

Lu­mi­val­lit ker­toi­vat, et­tä mui­ta­kin suis­tu­mi­sia oli ta­pah­tu­nut. Tämä ker­to­nee, et­tä tie tar­vit­see muu­ta­kin kuin li­sää no­peus­ra­joi­tuk­sia ja sul­ku­vii­vo­ja.

Kol­mi­sen vuot­ta sit­ten yh­teis­neu­vot­te­lus­sa ELY-kes­kuk­sen kans­sa kun­nan­joh­ta­ja Lin­da Lei­no­sen joh­dol­la Kau­ha­jo­ki sai alus­ta­van lu­pauk­sen tien ta­son nos­tos­ta, aloit­teen te­ki­jä­nä oli sil­loin Kau­ha­jo­en yrit­tä­jä­jär­jes­tö. Kau­pun­gin on pi­det­tä­vä asi­aa ak­tii­vi­ses­ti esil­lä. Toi­vot­ta­vas­ti on­net­to­muus- ja va­hin­ko­ti­las­tot saa­vut­ta­vat myös ELY-kes­kuk­sen.

Kau­ha­jo­en kan­nal­ta toi­se­na tär­ke­ä­nä kul­ku­väy­lä­nä näen kan­ta­tie 67:n. Se on vil­kas reit­ti maa­kun­ta­kes­kuk­seen ja poh­joi­seen. Lii­ken­ne­mää­rät ovat kas­va­neet huo­mat­ta­vas­ti vuo­si­kym­men­ten ku­lu­es­sa. Työ­mat­ka­lii­ken­net­tä on pal­jon mo­lem­piin suun­tiin, jou­kos­sa myös opis­ke­li­joi­ta. Ta­va­ra- ja rek­ka­lii­ken­teen mää­rä on myös run­sas. Tie on ol­lut kun­nos­sa ja hy­vin hoi­det­tu jo pit­kään. Kun pää­set Ku­ri­kan Kär­päs­ky­lään as­ti, voit jat­kaa va­lais­tua tie­tä pit­kin ket­ju­kau­pun­gis­sa lä­hes sata ki­lo­met­riä ai­na Yli­här­mään as­ti. Pa­luu­mat­kal­la pi­me­äl­lä tiel­lä Kau­ha­jo­kea lä­hes­ty­es­sä­si et sit­ten voi­kaan vält­tyä aja­tuk­sel­ta, et­tä olet saa­pu­mas­sa maa­kun­nan vii­mei­seen pe­rä­ky­lään. Jos täl­lai­nen aja­tus yl­lät­tää ko­ke­neen kul­ki­jan, voi vain miet­tiä, mikä on tuo­reen tu­li­jan en­si­vai­ku­tel­ma.

Ih­met­te­lin jo 1980-lu­vul­la, kun Kt67:n tie­va­lais­tus lop­pui Aron­ky­läs­sä To­ke­ro­tien ris­teyk­seen. Kuu­lin vi­ran­hal­ti­jal­ta, et­tä tie­va­lais­tuk­ses­ta oli kes­kus­tel­tu Aron­ky­län ohi­tus­tie­suun­ni­tel­man yh­tey­des­sä, mut­ta kun se il­mei­ses­ti kaik­kien on­nek­si hy­lät­tiin, tie­va­lais­tus­kin jäi to­teu­tu­mat­ta. No tä­hän päi­vään men­nes­sä sii­hen on tul­lut jat­koa 2-3 va­lai­sin­pyl­väs­tä. Tuol­la pi­me­äl­lä tiel­lä Aron­ky­läs­sä on me­neh­ty­nyt kak­si au­ton töy­täi­se­mäk­si jou­tu­nut­ta pyö­räi­li­jää, yh­tä vas­taa­vaan on­net­to­muu­teen jou­tu­nut­ta pyö­räi­li­jää olen työ­mat­kal­la­ni hoi­vail­lut Ku­ri­kan puo­lel­la am­bu­lans­sia odo­tel­les­sa. Mui­ta­kin pi­me­äl­lä tiel­lä on­net­to­muu­teen jou­tu­nei­ta lie­nee.

Kau­ha­jo­en kau­pun­gin alu­eel­la on Kt67:lla va­lais­tus­ta ko­ko­nai­suu­des­saan 5 km mat­kal­la ja­kaan­tu­en 1-1.5 km pät­kiin. Teu­van alu­eel­la sa­mal­la tiel­lä on va­lais­tus­ta n. 16 km. Aron­ky­län-Lai­ta­saa­ren vä­lil­lä va­lais­tus oli­si tar­peen lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den li­sää­mi­sek­si. Mo­nes­sa pai­kas­sa on tuol­lai­set 7 km:n met­sä­tai­pa­leet­kin va­lais­tu, lä­him­mät tun­te­ma­ni La­pu­al­la ja Pe­rä­sei­nä­jo­el­la, meil­lä toki on enem­män tie­liit­ty­miä met­sä­tai­pa­leel­la, eh­kä enem­män hir­vi­ä­kin. Ke­vy­en lii­ken­teen väy­lis­tä lie­nee tur­ha haa­veil­la­kaan, jo­ten sii­tä ei sen enem­pää.

Va­lais­tus li­sää lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta, vä­hen­tää ajo­ra­si­tus­ta ja hel­pot­taa kul­ke­mis­ta. Sil­lä voi ol­la mer­ki­tys­tä, kun mie­ti­tään työ­mat­kaa ja asuin­pai­kan va­lin­taa tai yri­tyk­sen si­joit­tu­mis­ta. Kau­pun­gil­le se mer­kit­see joka ta­pauk­ses­sa myön­teis­tä ima­goa. Kau­ha­jo­el­la on teh­ty vä­hän paik­ka­kun­nan tär­keim­pien lii­ken­ne­väy­lien ke­hit­tä­mi­sek­si. Val­ti­on vi­ra­no­mais­ten ta­hol­ta ei tul­la var­mas­ti mi­tään tar­jo­a­maan, jos asi­oi­ta ei paik­ka­kun­nan tai sen edus­ta­jien ta­hol­ta ak­tii­vi­ses­ti aje­ta.

Ku­vaa­vaa on, et­tä vii­meis­ten vaa­lien al­la, kun oli lu­vas­sa Met­sä-Bot­ni­an teh­das­han­ke Kas­ki­sis­sa ja 300 re­kan päi­vit­täi­nen kul­ku teh­taal­le – siis Kt67:aa ja mer­kit­tä­väs­ti myös To­ke­ro­tie­tä pit­kin - kes­kus­tan kun­nal­lis­jär­jes­tö esit­ti ete­läis­ten tie­yh­teyk­sien pa­ran­ta­mis­ta, Hyy­pän itä­puo­len tie­tä ei ym­mär­ret­tä­väs­ti enää mai­nit­tu. No en tuos­ta suu­rem­min si­nän­sä yl­lät­ty­nyt.

Jari Pit­kä­kos­ki

elä­kel. lää­kä­ri

Näköislehti

Kesälehti (ilmainen)

Näköislehti

Kesälehti 2025